Koulupihojen tarjoumat fyysiselle aktiivisuudelle välitunneilla
Päivämäärä
2024Päivittäisen liikkumissuosituksen saavuttavat nykyään vain noin joka kolmas lapsi ja nuori.
Peruskoulun aikana välitunteja on ajallisesti yli kolme kertaa enemmän kuin liikuntatunteja,
minkä vuoksi välituntien aikainen fyysinen aktiivisuus on tärkeää päivittäisen
liikkumissuosituksen savuttamisen kannalta. Koulupihojen tarjoumia ja niiden yhteyttä
fyysiseen aktiivisuuteen on tutkittu Suomessa vähän. Tarjoumalla tarkoitetaan jotain tekijää,
jonka ympäristö antaa tai tarjoaa sen havaitsijalle. Tarjoumateorian mukaan tarjouma antaa sen
havaitsijalle omanlaisia toimintamahdollisuuksia tai -kutsuja havaitsijan kyvyistä ja ympäristön
ominaisuuksista riippuen. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia
tarjoumia koulujen pihoilla on oppilaille ja millä tavoin tytöt ja pojat näitä tarjoumia käyttävät
välitunneilla. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten fyysinen aktiivisuus näkyi
välituntien aikana ja oliko erilaisilla tarjoumilla yhteyttä eri tasoiseen fyysiseen aktiivisuuteen.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena. Koulupihoja ja fyysistä
aktiivisuutta observoitiin kahdella erillisellä havainnointimenetelmällä. Koulupihojen
tarjoumia tarkasteltiin epäsystemaattisesti Observation of affordances of schoolyard
-menetelmällä, jonka tavoitteena on hankkia määrällistä ja laadullista tietoa koulupihojen
tarjoumista, näiden käytöstä sekä koulukohtaisista välituntisäännöistä kuvailevalla analyysillä.
Välituntiaktiivisuutta ja piha-alueen käyttöä tutkittiin systemaattisesti skannaamalla SOPLAY
(System for Observing Play and Leisure in Youth) -tapahtumarekisteröinnillä. Fyysisen
aktiivisuuden intensiteettien yhteyksiä tarjoumiin analysoitiin IBM SPSS Statistics 28
-ohjelmalla käyttäen Spearmanin korrelaatiokertoimia.
Tutkimuksesta selvisi, että koulupihoilla yleisimmin esiintyvät tarjoumat olivat pääosin
rakennettuja, mutta myös luonnollisia tarjoumia havaittiin. Eniten pihoilla käytettiin
metsäalueita, katoksia, keinuja ja lumikasoja. Pojat käyttivät välitunneilla enemmän keinuja ja
pallopeleihin tarkoitettuja tarjoumia, kun puolestaan tytöt käyttivät enemmän kiipeilyseiniä ja
tasapainotelineitä. Välitunneilla paikallaan olevia oppilaita oli huomattavasti enemmän kuin
käveleviä ja fyysisesti aktiivisia oppilaita yhteensä. Fyysisesti aktiivisia poikia oli välitunneilla
tilastollisesti merkitsevästi enemmän kuin fyysisesti aktiivisia tyttöjä (p<0,05). Tyttöjen
fyysisen aktiivisuuden edistämiseksi välitunneilla tärkeiksi tarjoumiksi osoittautuivat peli- ja
leikkialueet sekä suurimpana luontoalueet ja pojilla puolestaan peli- sekä leikkialueet.
Sosiaalisilla alueilla oltiin eniten paikallaan, mutta nämä mahdollistavat myös kevyen
intensiteetin fyysisen aktiivisuuden. Tutkimustulokset vahvistavat aiempia tutkimustuloksia
poikien ja tyttöjen fyysisen aktiivisuuden eroista. Pojat ovat keskimäärin tyttöjä aktiivisempia
ja erilaiset tarjoumat aktivoivat tyttöjä ja poikia eri tavoin. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää
suunnitellessa ja rakentaessa uusia koulupihoja, jotta välitunneilla voitaisiin saavuttaa
enemmän fyysistä aktiivisuutta.
...
Currently, only about one-third of children and adolescents meet the daily physical activity
recommendations. During primary school, there are more recess periods than physical
education classes, making physical activity during recess crucial for meeting these
recommendations. Affordances in schoolyards and their association with physical activity have
been minimally studied in Finland. 'Affordance' refers to any feature that the environment
provides or offers to its observer. It provides particular action possibilities or invitations for the
observer based on the observer's abilities and environmental characteristics. The aim of this
master's thesis was to explore the affordances available in schoolyards for children and
adolescents during recess, as well as how these affordances are utilized by girls and boys.
Additionally, the study aimed to investigate how physical activity appeared during recess and
whether different affordances were associated with different levels of physical activity.
This study employed a multimethod approach. Schoolyards and physical activity were observed
using two separate observation methods. Schoolyard affordances were examined using the
nonsystematic Observation of Affordances of Schoolyard method, which aimed at acquiring
quantitative and qualitative data on schoolyard affordances, their usage, and school-specific
recess rules through descriptive analysis. Recess activity and playground usage were
systematically investigated using the System for Observing Play and Leisure in Youth
(SOPLAY) event registration method. The associations between physical activity intensities
and affordances were analyzed using IBM SPSS Statistics 28 software, employing Spearman's
correlation coefficients.
The study found that the most common affordances in schoolyards were predominantly
constructed. However, natural affordances were also present. Forest areas, shelters, swings, and
snow piles were most commonly used in the schoolyards by pupils. Boys used swings and areas
designated for ball games more often during recess than girls, while girls used climbing walls
and balance beams more frequently. There were more sedentary students than walking or
physically active students during recess. Boys were more physically active during recess than
girls (p<0.05). The most important affordance for promoting physical activity during recess for
girls were game, play, and primarily natural areas, whereas for boys, game and play areas were
crucial. On social areas pupils were often stationary, but these areas can also afford light
intensity physical activity. The study results confirm previous findings regarding differences in
physical activity between boys and girls. Boys are generally more active than girls, and different
affordances activate girls and boys in different ways during recess. The results of the study can
be used to design and build new school playgrounds to increase physical activity during recess.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus : mikä lapsia ja nuoria liikuttaa peruskoulun välitunneilla?
Porkola, Santeri (2023)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää lasten ja nuorten fyysiseen aktiivisuuteen yhteydessä olevia tekijöitä peruskoulun välitunneilla. Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena olivat koulupihan fyysiset ... -
Koulupihojen tarjoumien yhteyksiä lasten ja nuorten fyysiseen aktiivisuuteen välitunneilla
Kandén, Joona (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää koulupihojen tarjoumien yhteyksiä lasten ja nuorten fyysiseen aktiivisuuteen välitunneilla. Tavoitteena on löytää keinoja, joilla koulujen pihoilla voidaan edistää tai lisätä ... -
Lisää liikettä koulupäivään ja sen yhteyteen : katse kohti vähän liikkuvien oppilaiden, viihtyvyyden ja henkilökunnan tukemista
Haapala, Henna (Liikuntatieteellinen seura, 2018) -
Välitunneille liikunnan riemua : kahdeksasluokkalaisten tyttöjen fyysisen aktiivisuuden mahdollistavat ja estävät tekijät välitunneilla
Savijoki, Susanna (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää 8.luokkalaisten tyttöjen käsityksiä välituntiliikunnasta ja löytää syitä tyttöjen liikkumisen ja liikkumattomuuden takana. Tutkielman tavoitteena oli löytää välituntiliikuntaan ... -
Liikkuvatko oppilaat välitunneilla? : Liikkuva koulu- hankkeessa mukana olleiden 4.-9. luokkalaisten oppilaiden välituntiaktiivisuus
Latonen, Elina; Pajunoja, Tea (2012)Latonen, E. & Pajunoja, T. 2012. Liikkuvatko oppilaat välitunneilla? Liikkuva koulu- hankkeessa mukana olleiden 4.- 9. luokkalaisten oppilaiden fyysinen aktiivisuus. Liikunta-pedagogiikan pro gradu- tutkielma, 89s. Tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.