Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHuovinen, Terhi
dc.contributor.advisorLounassalo, Irinja
dc.contributor.authorKandén, Joona
dc.contributor.authorPorkola, Santeri
dc.date.accessioned2024-06-24T07:43:34Z
dc.date.available2024-06-24T07:43:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96108
dc.description.abstractPäivittäisen liikkumissuosituksen saavuttavat nykyään vain noin joka kolmas lapsi ja nuori. Peruskoulun aikana välitunteja on ajallisesti yli kolme kertaa enemmän kuin liikuntatunteja, minkä vuoksi välituntien aikainen fyysinen aktiivisuus on tärkeää päivittäisen liikkumissuosituksen savuttamisen kannalta. Koulupihojen tarjoumia ja niiden yhteyttä fyysiseen aktiivisuuteen on tutkittu Suomessa vähän. Tarjoumalla tarkoitetaan jotain tekijää, jonka ympäristö antaa tai tarjoaa sen havaitsijalle. Tarjoumateorian mukaan tarjouma antaa sen havaitsijalle omanlaisia toimintamahdollisuuksia tai -kutsuja havaitsijan kyvyistä ja ympäristön ominaisuuksista riippuen. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia tarjoumia koulujen pihoilla on oppilaille ja millä tavoin tytöt ja pojat näitä tarjoumia käyttävät välitunneilla. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten fyysinen aktiivisuus näkyi välituntien aikana ja oliko erilaisilla tarjoumilla yhteyttä eri tasoiseen fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena. Koulupihoja ja fyysistä aktiivisuutta observoitiin kahdella erillisellä havainnointimenetelmällä. Koulupihojen tarjoumia tarkasteltiin epäsystemaattisesti Observation of affordances of schoolyard -menetelmällä, jonka tavoitteena on hankkia määrällistä ja laadullista tietoa koulupihojen tarjoumista, näiden käytöstä sekä koulukohtaisista välituntisäännöistä kuvailevalla analyysillä. Välituntiaktiivisuutta ja piha-alueen käyttöä tutkittiin systemaattisesti skannaamalla SOPLAY (System for Observing Play and Leisure in Youth) -tapahtumarekisteröinnillä. Fyysisen aktiivisuuden intensiteettien yhteyksiä tarjoumiin analysoitiin IBM SPSS Statistics 28 -ohjelmalla käyttäen Spearmanin korrelaatiokertoimia. Tutkimuksesta selvisi, että koulupihoilla yleisimmin esiintyvät tarjoumat olivat pääosin rakennettuja, mutta myös luonnollisia tarjoumia havaittiin. Eniten pihoilla käytettiin metsäalueita, katoksia, keinuja ja lumikasoja. Pojat käyttivät välitunneilla enemmän keinuja ja pallopeleihin tarkoitettuja tarjoumia, kun puolestaan tytöt käyttivät enemmän kiipeilyseiniä ja tasapainotelineitä. Välitunneilla paikallaan olevia oppilaita oli huomattavasti enemmän kuin käveleviä ja fyysisesti aktiivisia oppilaita yhteensä. Fyysisesti aktiivisia poikia oli välitunneilla tilastollisesti merkitsevästi enemmän kuin fyysisesti aktiivisia tyttöjä (p<0,05). Tyttöjen fyysisen aktiivisuuden edistämiseksi välitunneilla tärkeiksi tarjoumiksi osoittautuivat peli- ja leikkialueet sekä suurimpana luontoalueet ja pojilla puolestaan peli- sekä leikkialueet. Sosiaalisilla alueilla oltiin eniten paikallaan, mutta nämä mahdollistavat myös kevyen intensiteetin fyysisen aktiivisuuden. Tutkimustulokset vahvistavat aiempia tutkimustuloksia poikien ja tyttöjen fyysisen aktiivisuuden eroista. Pojat ovat keskimäärin tyttöjä aktiivisempia ja erilaiset tarjoumat aktivoivat tyttöjä ja poikia eri tavoin. Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää suunnitellessa ja rakentaessa uusia koulupihoja, jotta välitunneilla voitaisiin saavuttaa enemmän fyysistä aktiivisuutta.fi
dc.description.abstractCurrently, only about one-third of children and adolescents meet the daily physical activity recommendations. During primary school, there are more recess periods than physical education classes, making physical activity during recess crucial for meeting these recommendations. Affordances in schoolyards and their association with physical activity have been minimally studied in Finland. 'Affordance' refers to any feature that the environment provides or offers to its observer. It provides particular action possibilities or invitations for the observer based on the observer's abilities and environmental characteristics. The aim of this master's thesis was to explore the affordances available in schoolyards for children and adolescents during recess, as well as how these affordances are utilized by girls and boys. Additionally, the study aimed to investigate how physical activity appeared during recess and whether different affordances were associated with different levels of physical activity. This study employed a multimethod approach. Schoolyards and physical activity were observed using two separate observation methods. Schoolyard affordances were examined using the nonsystematic Observation of Affordances of Schoolyard method, which aimed at acquiring quantitative and qualitative data on schoolyard affordances, their usage, and school-specific recess rules through descriptive analysis. Recess activity and playground usage were systematically investigated using the System for Observing Play and Leisure in Youth (SOPLAY) event registration method. The associations between physical activity intensities and affordances were analyzed using IBM SPSS Statistics 28 software, employing Spearman's correlation coefficients. The study found that the most common affordances in schoolyards were predominantly constructed. However, natural affordances were also present. Forest areas, shelters, swings, and snow piles were most commonly used in the schoolyards by pupils. Boys used swings and areas designated for ball games more often during recess than girls, while girls used climbing walls and balance beams more frequently. There were more sedentary students than walking or physically active students during recess. Boys were more physically active during recess than girls (p<0.05). The most important affordance for promoting physical activity during recess for girls were game, play, and primarily natural areas, whereas for boys, game and play areas were crucial. On social areas pupils were often stationary, but these areas can also afford light intensity physical activity. The study results confirm previous findings regarding differences in physical activity between boys and girls. Boys are generally more active than girls, and different affordances activate girls and boys in different ways during recess. The results of the study can be used to design and build new school playgrounds to increase physical activity during recess.en
dc.format.extent81
dc.language.isofi
dc.subject.othertarjouma
dc.subject.otherkoulupiha
dc.titleKoulupihojen tarjoumat fyysiselle aktiivisuudelle välitunneilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406244955
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysovälitunnit
dc.subject.ysooppilaat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot