Show simple item record

dc.contributor.advisorSzabó, Tamás
dc.contributor.authorGrönfors, Samuli
dc.contributor.authorSiponen, Miska
dc.date.accessioned2024-06-12T04:59:23Z
dc.date.available2024-06-12T04:59:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95759
dc.description.abstractTämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen oppitunnin kesto on optimaalinen tukemaan oppilaan oppimista, keskittymiskykyä sekä aktiivista osallistumista. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa, jotka omasivat kokemusta sekä 45 minuuttia, että sitä pidempään kestävistä oppitunneista. Opettajia haastateltiin puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmällä, jonka jälkeen haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Haastattelut toteutettiin kevään 2024 aikana. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että opettajat kokivat oppitunnin sisällön ja rakenteen olevan suuremmassa roolissa, kuin oppitunnin pituuden. Tutkimus kuitenkin osoitti, että oppitunnin pituus vaikuttaa merkittävästi siihen, miten oppitunti suunnitellaan, jolloin oppitunnin pituudella voidaan vaikuttaa oppitunnin sisältöön. Oppitunnin sisällöistä oppimisen, keskittymiskyvyn ja aktiivisen osallistumisen kannalta opettajat näkivät tärkeänä toiminnallisuuden, oppiaineiden integroimisen, oppitunnin jaksotuksen ja opetuksen monipuolisuuden.fi
dc.format.extent68
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheroptimaalinen oppitunnin pituus
dc.subject.otheraktiivinen osallistuminen
dc.subject.otheropetuksen suunnittelu
dc.subject.otheropetuksen rakenne
dc.titleLuokanopettajien kokemuksia oppitunnin optimaalisesta pituudesta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406124526
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokeskittymiskyky
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppitunnit
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoajankäyttö
dc.subject.ysoalakoulu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright