University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa

Thumbnail
View/Open
819.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pitkänen, Emmi |
Poukka, Annina
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on digitaalisesta mediasta oppimisvälineenä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla, miten opettajat määrittelevät digitaalisen median ja mitä se antaa opetukselle. Tutkimuksessa selvitetään myös, tunnistavatko opettajat digitaalisen median kautta tapahtuvaa informaalia oppimista ja miten he hyödyntävät tätä työssään sekä mitkä asiat heidän mielestään vaikuttavat digitaalisen median käyttöön opetuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla erään eteläpohjalaisen alakoulun 12 opettajaa. Haastattelut toteutettiin paikan päällä yksilöhaastatteluina puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulosten mukaan opettajat jäsentävät digitaalista mediaa paljon perinteisen median kautta ja se nähdään oppimisen välineenä, joka on mahdollistanut opetuksen monipuolistumisen sekä oppimisen ja opetuksen tukemisen. Opettajat tunnistavat oppimista oppiaineisiin liittyvissä taidoissa, minkä lisäksi he toivovat oppilaiden oppivan median käyttötaitoja. He hyödyntävät opetuksessaan oppilaiden digitaalista osaamista sekä käyttävät digitaalista mediaa motivointikeinona. Merkittävimmäksi tekijäksi digitaalisen median opetuskäyttöönoton kannalta nähdään opettajaan itseensä liittyvät ominaisuudet. Opettajien näkemykset digitaalisen median kautta oppimisesta liittyvät ensisijaisesti koulukontekstiin. Informaalin oppimisen näkökulma sekä digitaalisen median sosiaalinen ulottuvuus jäävät puuttumaan lähes kokonaan. Opettajat eivät välttämättä tunnista digitaalisessa mediassa vapaa-ajalla tapahtuvaa oppimista eivätkä ymmärrä sitä, millainen merkitys digitaalisella medialla on nykylasten ja -nuorten sosiaalisessa kulttuurissa. Koska opettajan oman asenteen käsitetään vaikuttavan merkittävästi digitaalisen median käyttöön opetuksessa, voi se johtaa digitaalisen median käyttämättömyyteen ja sitä kautta oppilaiden epätasa-arvoiseen asemaan koulujen sisällä ja niiden välillä. ...
Keywords
digitaalinen media informaali oppiminen luokanopettajat alakoulu mediakasvatus opetuskäyttö opetus sosiaalinen media uusmedia nuoret medialukutaito
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202009035735

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajien näkökulmia sosiaalisesta mediasta mediakasvatuksessa 

    Ruismäki, Annika (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia mediakasvatuksesta liittyen sosiaalisen median turvalliseen käyttöön. Tavoitteena oli saada tietoa opettajien havainnoimista oppilaiden kohtaamista sosiaalisen ...
  • Mediatekstit monilukutaidon opetuksessa alakoulussa 

    Ruuskanen, Jenna (2022)
    Pro gradu -tutkielmani käsittelee mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa. vuosiluokilla 1–6. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin opettajat kuvaavat mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa ...
  • Tulevaisuuden taitoja ja pedagogista dokumentointia : varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä digitaalisesta tarinankerronnasta STORIES -hankkeen yhteydessä 

    Merjovaara, Olli (2018)
    Tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisen tarinankerronnan soveltuvuutta varhaiskasvatukseen. Digitaalinen tarinankerronta tarkoittaa digitaalisesti tuotettuja tarinoita, jotka voivat sisältää erilaisia mediaelementtejä. ...
  • Sanomalehdellä aktiiviseksi kansalaiseksi? : näkökulmia nuorten sanomalehtien lukijuuteen ja koulun sanomalehtiopetukseen 

    Hankala, Mari (Jyväskylän yliopisto, 2011)
  • Luokanopettajien käsityksiä ajankohtaisesta mediakasvatuksesta perusopetuksessa 

    Henriksson, Rita; Kallio-Kangas, Henna (2023)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä ajankohtaisesta mediakasvatuksesta perusopetuksessa alakoulun kontekstissa. Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien käsityksiä mediakasvatuksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre