Luokanopettajien kokemuksia oppitunnin optimaalisesta pituudesta
Date
2024Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen oppitunnin kesto on optimaalinen tukemaan oppilaan oppimista, keskittymiskykyä sekä aktiivista osallistumista. Tutkimukseen osallistui viisi luokanopettajaa, jotka omasivat kokemusta sekä 45 minuuttia, että sitä pidempään kestävistä oppitunneista. Opettajia haastateltiin puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmällä, jonka jälkeen haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Haastattelut toteutettiin kevään 2024 aikana.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että opettajat kokivat oppitunnin sisällön ja rakenteen olevan suuremmassa roolissa, kuin oppitunnin pituuden. Tutkimus kuitenkin osoitti, että oppitunnin pituus vaikuttaa merkittävästi siihen, miten oppitunti suunnitellaan, jolloin oppitunnin pituudella voidaan vaikuttaa oppitunnin sisältöön. Oppitunnin sisällöistä oppimisen, keskittymiskyvyn ja aktiivisen osallistumisen kannalta opettajat näkivät tärkeänä toiminnallisuuden, oppiaineiden integroimisen, oppitunnin jaksotuksen ja opetuksen monipuolisuuden.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään etäopetuksesta
Kariuki, Mira (2024)Tämän tutkimuksen avulla tarkastellaan digiympäristöt hallitsevien luokanopettajien kokemuksia pandemiakevään 2020 etäopetusajasta. Tutkimus käsittelee 4.-6. luokkien luokanopettajien käyttämiä toimintatapoja ja sähköisten ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ... -
Musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta alakoulun musiikinopetuksessa
Javanainen, Jenna; Kaartinen, Jenni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen ... -
”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa
Pitkänen, Emmi; Poukka, Annina (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on digitaalisesta mediasta oppimisvälineenä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla, miten opettajat määrittelevät digitaalisen median ja mitä ...