dc.contributor.author | Ruotsalainen, Janne | |
dc.date.accessioned | 2024-06-11T09:26:15Z | |
dc.date.available | 2024-06-11T09:26:15Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95742 | |
dc.description.abstract | Suullinen kielitaito on avainasemassa modernissa kielenopetuksessa. Tämä asettaa uudenlaisia tarpeita ääntämisen
opetukselle. Myös ymmärrettävyys tavoitteena luo uusia haasteita ääntämisen opettamiselle perinteisen natiivinkaltaisen ääntämisen tavoittelun sijaan (ks. esim. Derwing ja Munro, 2011: 316-317). Vaikka englanti on edelleen suosituin vieras kieli suomalaisissa kouluissa, espanjan suosio on ollut nousussa viime vuosina. Englannin ääntämisen
opettamista on tutkittu hieman suomalaisessa kontekstissa, mutta opettajien kokemuksien tutkimus on vähäistä. Espanjan opettamista ei ole tutkittu Suomessa juuri ollenkaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomessa työskentelevien englannin opettajien ja espanjan opettajien
ajatuksia liittyen ääntämiseen ja ääntämisen oppimiseen. Tavoitteena oli myös selvittää, miten nämä ajatukset eroavat
englannin ja espanjan opettajien välillä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta englannin opettajaa sekä kahta
espanjan opettajaa. Haastattelun teemoina olivat yleiset näkemykset ääntämisestä, ääntämisen opettaminen sekä ääntämisen oppiminen.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että ääntämistä pidetään tärkeänä ja ymmärrettävyys on tärkein käsite ääntämisen opettamisessa ja oppimisessa. Espanjan ja englannin opettajien välillä oli kuitenkin eroja. Esimerkiksi englannin opettajat
olivat tyytyväisempiä opetussuunnitelmiin ja vähemmän tyytyväisiä eurooppalaiseen viitekehykseen. Espanjan opettajat olivat taas vähemmän tyytyväisiä valmiisiin oppimateriaaleihin. Englannin opettajilla ei ollut selkeää varieteettia, vaan heidän ääntämyksensä oli kokoelma erilaisia varieteetteja. Espanjan opettajat mainitsivat käyttävänsä selkeästi mannerespanjaa. Toisaalta ääntämisen opettamisen tärkeyteen vaikutti enemmän opettajan oppilaiden luokka-
aste kuin opetettava aine. Tulosten perusteella erityisesti espanjan opettajat voisivat hyötyä tarkemmasta opetussuunnitelmasta ja paremmista opetusmateriaaleista. | fi |
dc.format.extent | 58 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Comparing language teachers’ views on learning and teaching pronunciation of English and Spanish as a foreign language in Finland | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406114510 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | espanjan kieli | |
dc.subject.yso | ääntäminen | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | Spanish language | |
dc.subject.yso | pronunciation | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | language teachers | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |