Comparing language teachers’ views on learning and teaching pronunciation of English and Spanish as a foreign language in Finland
Suullinen kielitaito on avainasemassa modernissa kielenopetuksessa. Tämä asettaa uudenlaisia tarpeita ääntämisen
opetukselle. Myös ymmärrettävyys tavoitteena luo uusia haasteita ääntämisen opettamiselle perinteisen natiivinkaltaisen ääntämisen tavoittelun sijaan (ks. esim. Derwing ja Munro, 2011: 316-317). Vaikka englanti on edelleen suosituin vieras kieli suomalaisissa kouluissa, espanjan suosio on ollut nousussa viime vuosina. Englannin ääntämisen
opettamista on tutkittu hieman suomalaisessa kontekstissa, mutta opettajien kokemuksien tutkimus on vähäistä. Espanjan opettamista ei ole tutkittu Suomessa juuri ollenkaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomessa työskentelevien englannin opettajien ja espanjan opettajien
ajatuksia liittyen ääntämiseen ja ääntämisen oppimiseen. Tavoitteena oli myös selvittää, miten nämä ajatukset eroavat
englannin ja espanjan opettajien välillä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta englannin opettajaa sekä kahta
espanjan opettajaa. Haastattelun teemoina olivat yleiset näkemykset ääntämisestä, ääntämisen opettaminen sekä ääntämisen oppiminen.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että ääntämistä pidetään tärkeänä ja ymmärrettävyys on tärkein käsite ääntämisen opettamisessa ja oppimisessa. Espanjan ja englannin opettajien välillä oli kuitenkin eroja. Esimerkiksi englannin opettajat
olivat tyytyväisempiä opetussuunnitelmiin ja vähemmän tyytyväisiä eurooppalaiseen viitekehykseen. Espanjan opettajat olivat taas vähemmän tyytyväisiä valmiisiin oppimateriaaleihin. Englannin opettajilla ei ollut selkeää varieteettia, vaan heidän ääntämyksensä oli kokoelma erilaisia varieteetteja. Espanjan opettajat mainitsivat käyttävänsä selkeästi mannerespanjaa. Toisaalta ääntämisen opettamisen tärkeyteen vaikutti enemmän opettajan oppilaiden luokka-
aste kuin opetettava aine. Tulosten perusteella erityisesti espanjan opettajat voisivat hyötyä tarkemmasta opetussuunnitelmasta ja paremmista opetusmateriaaleista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
"Kattokaa nyt missa? se kieli on" : English and French teachers' views on pronunciation and its teaching
Kauppinen, Joonas (2015)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä mieltä suomalaiset englannin ja ranskan opettajat ovat ääntämisen roolista kieltenopetuksessa, ja millaisin keinoin he tukevat oppilaidensa ääntämisen oppimista. Alan ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
Hallila, Hanna (2019)Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ... -
Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland
Härkönen, Jenna (2024)Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.