Show simple item record

dc.contributor.authorRuotsalainen, Janne
dc.date.accessioned2024-06-11T09:26:15Z
dc.date.available2024-06-11T09:26:15Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95742
dc.description.abstractSuullinen kielitaito on avainasemassa modernissa kielenopetuksessa. Tämä asettaa uudenlaisia tarpeita ääntämisen opetukselle. Myös ymmärrettävyys tavoitteena luo uusia haasteita ääntämisen opettamiselle perinteisen natiivinkaltaisen ääntämisen tavoittelun sijaan (ks. esim. Derwing ja Munro, 2011: 316-317). Vaikka englanti on edelleen suosituin vieras kieli suomalaisissa kouluissa, espanjan suosio on ollut nousussa viime vuosina. Englannin ääntämisen opettamista on tutkittu hieman suomalaisessa kontekstissa, mutta opettajien kokemuksien tutkimus on vähäistä. Espanjan opettamista ei ole tutkittu Suomessa juuri ollenkaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomessa työskentelevien englannin opettajien ja espanjan opettajien ajatuksia liittyen ääntämiseen ja ääntämisen oppimiseen. Tavoitteena oli myös selvittää, miten nämä ajatukset eroavat englannin ja espanjan opettajien välillä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahta englannin opettajaa sekä kahta espanjan opettajaa. Haastattelun teemoina olivat yleiset näkemykset ääntämisestä, ääntämisen opettaminen sekä ääntämisen oppiminen. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että ääntämistä pidetään tärkeänä ja ymmärrettävyys on tärkein käsite ääntämisen opettamisessa ja oppimisessa. Espanjan ja englannin opettajien välillä oli kuitenkin eroja. Esimerkiksi englannin opettajat olivat tyytyväisempiä opetussuunnitelmiin ja vähemmän tyytyväisiä eurooppalaiseen viitekehykseen. Espanjan opettajat olivat taas vähemmän tyytyväisiä valmiisiin oppimateriaaleihin. Englannin opettajilla ei ollut selkeää varieteettia, vaan heidän ääntämyksensä oli kokoelma erilaisia varieteetteja. Espanjan opettajat mainitsivat käyttävänsä selkeästi mannerespanjaa. Toisaalta ääntämisen opettamisen tärkeyteen vaikutti enemmän opettajan oppilaiden luokka- aste kuin opetettava aine. Tulosten perusteella erityisesti espanjan opettajat voisivat hyötyä tarkemmasta opetussuunnitelmasta ja paremmista opetusmateriaaleista.fi
dc.format.extent58
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyright
dc.titleComparing language teachers’ views on learning and teaching pronunciation of English and Spanish as a foreign language in Finland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406114510
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoespanjan kieli
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysoSpanish language
dc.subject.ysopronunciation
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysolanguage teachers
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright