Comparative study of communicative tasks in two Finnish EFL textbooks
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kieltenopetus on 1970-luvulta alkaen ollut entistä enemmän keskittynyt suullisen vuorovaikutuksen merkitykseen sekä kommunikatiivisen kompetenssin harjoittelemiseen. Kyky selviytyä arkipäiväisestä elämästä ja pystyä keskustelemaan kohdekieltä käyttäen on siirtynyt yhdeksi suurimmista tavoitteista kielenopetusta suunniteltaessa. Vuorovaikutuksellisien tehtävien hyödyntäminen oppikirjoissa on edellä mainitun trendin johteessa yleistynyt, ja tehtävien sisältö sekä vuorovaikutukselliset kontekstit ovat muuttuneet. Kieltenopettaminen keskittyy entistä enemmän oppijan tarpeisiin, minkä takia on mielenkiintoista tutkia, mitkä aihealueet esiintyvät tärkeimpinä vuorovaikutuksellisissa harjoituksissa.
Koska opettaminen Suomessa suurelta määrin nojautuu oppikirjoihin ja niitä ohjaavaan opetussuunnitelmaan, oli tämän tutkimuksen tarkoituksena selvittää, miten kommunikatiivisten harjoituksien määrä sekä sisältö on muuttunut ajan kuluessa. Tarkoituksena oli vertailla kahta Suomessa käytettävää lukiotason kirjaa, joista yhtä käytettiin 1990-luvulla ja toista käytetään 2020-luvulla. Tutkittavat kirjat olivat Passwords: Streamlined 1 (WSOY, 1994) ja On Track 1 (Sanoma Pro, 2021), joista molemmat ovat tarkoitettuja lukion ensimmäiselle pakolliselle englanninkurssille. Näistä kirjoista valittiin kaikki tehtävät, jotka täyttivät tutkimuksessa asetetut vuorovaikutuksellisen harjoituksen kriteerit, minkä jälkeen niiden asiasisältöä tutkittiin. Tarkoituksena oli vertailla kirjasarjoja toisiinsa sekä niitä ohjaaviin opetussuunnitelmiin.
Tärkeimpinä huomioina nousi esiin kirjojen erilainen lähestymistapa vuorovaikutuksellisiin harjoituksiin. Passwords nojautui huomattavasti On Trackia enemmän valmiisiin rakenteisiin ja roolileikkeihin. Myös esimerkiksi kysymyksien hyödyntäminen tehtävissä erosi suuresti. Passwordsissa kysymyksiä ei hyödynnetty On Trackin tapaan keskusteluaiheina, vaan yksinkertaisina kysymysvastaus pareina, jolloin vapaa vuorovaikutus jää hyvin vähäiseksi. Vaikka vuorovaikutukseen on yritetty panostaa jo 90-luvun Passwordsissa, toteutustavan tarkoituksellisuutta voidaan kyseenalaistaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A comparative analysis on Finnish and Korean high school English textbooks in the perspective of communicative language teaching
Namgung, Wook (2016)English textbooks are a key resource for English courses in both Finnish and Korean high schools. The present study aims to compare the similarities and differences of Finnish and Korean high school English textbooks and ... -
Thou shalt not write about... : a study of taboo content in Finnish EFL textbooks for upper secondary school
Keturi, Suvi; Lehmonen, Tiina (2012)Tabu on käsitteenä monimuotoinen ja vaikeasti määriteltävä, johtuen sekä niiden jatkuvasta muuttumisesta, valtavasta määrästä että niiden osittaisesta kulttuurisidonnaisuudesta. Tabuja ja tabukielen esiintymistä ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
English as a lingua franca : a material package for an optional course in the Finnish comprehensive school
Huhtala, Tanja (2012)Englantia käytetään yhä yleisemmin lingua francana, yhteisenä kielenä, toisten englantia vieraana kielenä puhuvien kanssa. Tästä huolimatta Suomessa käytettävät englannin opetusmateriaalit keskittyvät yhä äidinkielenään ... -
Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school
Lamponen, Susanna (2012)Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.