dc.contributor.advisor | Tergujeff, Elina | |
dc.contributor.author | Ojasalo, Kare | |
dc.date.accessioned | 2024-06-10T06:14:58Z | |
dc.date.available | 2024-06-10T06:14:58Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95684 | |
dc.description.abstract | Kieltenopetus on 1970-luvulta alkaen ollut entistä enemmän keskittynyt suullisen vuorovaikutuksen merkitykseen sekä kommunikatiivisen kompetenssin harjoittelemiseen. Kyky selviytyä arkipäiväisestä elämästä ja pystyä keskustelemaan kohdekieltä käyttäen on siirtynyt yhdeksi suurimmista tavoitteista kielenopetusta suunniteltaessa. Vuorovaikutuksellisien tehtävien hyödyntäminen oppikirjoissa on edellä mainitun trendin johteessa yleistynyt, ja tehtävien sisältö sekä vuorovaikutukselliset kontekstit ovat muuttuneet. Kieltenopettaminen keskittyy entistä enemmän oppijan tarpeisiin, minkä takia on mielenkiintoista tutkia, mitkä aihealueet esiintyvät tärkeimpinä vuorovaikutuksellisissa harjoituksissa.
Koska opettaminen Suomessa suurelta määrin nojautuu oppikirjoihin ja niitä ohjaavaan opetussuunnitelmaan, oli tämän tutkimuksen tarkoituksena selvittää, miten kommunikatiivisten harjoituksien määrä sekä sisältö on muuttunut ajan kuluessa. Tarkoituksena oli vertailla kahta Suomessa käytettävää lukiotason kirjaa, joista yhtä käytettiin 1990-luvulla ja toista käytetään 2020-luvulla. Tutkittavat kirjat olivat Passwords: Streamlined 1 (WSOY, 1994) ja On Track 1 (Sanoma Pro, 2021), joista molemmat ovat tarkoitettuja lukion ensimmäiselle pakolliselle englanninkurssille. Näistä kirjoista valittiin kaikki tehtävät, jotka täyttivät tutkimuksessa asetetut vuorovaikutuksellisen harjoituksen kriteerit, minkä jälkeen niiden asiasisältöä tutkittiin. Tarkoituksena oli vertailla kirjasarjoja toisiinsa sekä niitä ohjaaviin opetussuunnitelmiin.
Tärkeimpinä huomioina nousi esiin kirjojen erilainen lähestymistapa vuorovaikutuksellisiin harjoituksiin. Passwords nojautui huomattavasti On Trackia enemmän valmiisiin rakenteisiin ja roolileikkeihin. Myös esimerkiksi kysymyksien hyödyntäminen tehtävissä erosi suuresti. Passwordsissa kysymyksiä ei hyödynnetty On Trackin tapaan keskusteluaiheina, vaan yksinkertaisina kysymysvastaus pareina, jolloin vapaa vuorovaikutus jää hyvin vähäiseksi. Vaikka vuorovaikutukseen on yritetty panostaa jo 90-luvun Passwordsissa, toteutustavan tarkoituksellisuutta voidaan kyseenalaistaa. | fi |
dc.format.extent | 22 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | EFL textbooks | |
dc.subject.other | textbook analysis | |
dc.subject.other | CLT | |
dc.subject.other | communicative language teaching | |
dc.subject.other | TBLT | |
dc.subject.other | task-based language teaching | |
dc.title | Comparative study of communicative tasks in two Finnish EFL textbooks | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406104455 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | viestintä | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | textbooks | |
dc.subject.yso | communication | |
dc.subject.yso | study material | |