Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTergujeff, Elina
dc.contributor.authorOjasalo, Kare
dc.date.accessioned2024-06-10T06:14:58Z
dc.date.available2024-06-10T06:14:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95684
dc.description.abstractKieltenopetus on 1970-luvulta alkaen ollut entistä enemmän keskittynyt suullisen vuorovaikutuksen merkitykseen sekä kommunikatiivisen kompetenssin harjoittelemiseen. Kyky selviytyä arkipäiväisestä elämästä ja pystyä keskustelemaan kohdekieltä käyttäen on siirtynyt yhdeksi suurimmista tavoitteista kielenopetusta suunniteltaessa. Vuorovaikutuksellisien tehtävien hyödyntäminen oppikirjoissa on edellä mainitun trendin johteessa yleistynyt, ja tehtävien sisältö sekä vuorovaikutukselliset kontekstit ovat muuttuneet. Kieltenopettaminen keskittyy entistä enemmän oppijan tarpeisiin, minkä takia on mielenkiintoista tutkia, mitkä aihealueet esiintyvät tärkeimpinä vuorovaikutuksellisissa harjoituksissa. Koska opettaminen Suomessa suurelta määrin nojautuu oppikirjoihin ja niitä ohjaavaan opetussuunnitelmaan, oli tämän tutkimuksen tarkoituksena selvittää, miten kommunikatiivisten harjoituksien määrä sekä sisältö on muuttunut ajan kuluessa. Tarkoituksena oli vertailla kahta Suomessa käytettävää lukiotason kirjaa, joista yhtä käytettiin 1990-luvulla ja toista käytetään 2020-luvulla. Tutkittavat kirjat olivat Passwords: Streamlined 1 (WSOY, 1994) ja On Track 1 (Sanoma Pro, 2021), joista molemmat ovat tarkoitettuja lukion ensimmäiselle pakolliselle englanninkurssille. Näistä kirjoista valittiin kaikki tehtävät, jotka täyttivät tutkimuksessa asetetut vuorovaikutuksellisen harjoituksen kriteerit, minkä jälkeen niiden asiasisältöä tutkittiin. Tarkoituksena oli vertailla kirjasarjoja toisiinsa sekä niitä ohjaaviin opetussuunnitelmiin. Tärkeimpinä huomioina nousi esiin kirjojen erilainen lähestymistapa vuorovaikutuksellisiin harjoituksiin. Passwords nojautui huomattavasti On Trackia enemmän valmiisiin rakenteisiin ja roolileikkeihin. Myös esimerkiksi kysymyksien hyödyntäminen tehtävissä erosi suuresti. Passwordsissa kysymyksiä ei hyödynnetty On Trackin tapaan keskusteluaiheina, vaan yksinkertaisina kysymysvastaus pareina, jolloin vapaa vuorovaikutus jää hyvin vähäiseksi. Vaikka vuorovaikutukseen on yritetty panostaa jo 90-luvun Passwordsissa, toteutustavan tarkoituksellisuutta voidaan kyseenalaistaa.fi
dc.format.extent22
dc.language.isoen
dc.subject.otherEFL textbooks
dc.subject.othertextbook analysis
dc.subject.otherCLT
dc.subject.othercommunicative language teaching
dc.subject.otherTBLT
dc.subject.othertask-based language teaching
dc.titleComparative study of communicative tasks in two Finnish EFL textbooks
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406104455
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysotextbooks
dc.subject.ysocommunication
dc.subject.ysostudy material


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot