Thou shalt not write about... : a study of taboo content in Finnish EFL textbooks for upper secondary school
Tabu on käsitteenä monimuotoinen ja vaikeasti määriteltävä, johtuen sekä niiden jatkuvasta muuttumisesta, valtavasta määrästä että niiden osittaisesta kulttuurisidonnaisuudesta. Tabuja ja tabukielen esiintymistä oppimateriaaleissa on tutkittu erittäin vähän, tutkimuksen keskittyessä lähinnä määrittelemään, mitkä aiheet ovat teoriassa tabuja maailmanlaajuisissa englannin kielen oppimateriaaleissa. Myös mahdolliset riskit, jotka liittyvät tabujen sisällyttämiseen oppimateriaaleihin ovat olleet tutkimuksen kohteena. Varsinainen empiirinen tutkimus tabujen esiintyvyydestä oppikirjoissa on kuitenkin jäänyt vähemmälle huomiolle. Tutkielmamme keskittyikin juuri tähän tutkimattomaan alueeseen.
Tutkielmamme päätarkoitus oli selvittää, mitkä aiheet ovat tabuja suomalaisissa lukion englannin kielen oppikirjoissa. Tutkimuksessa analysoitiin kuutta eri tekstikirjasarjaa kolmelta suurimmalta kustantajalta, kirjojen yhteismäärä oli täten 44. Tutkimusta varten haastateltiin myös kahta suomalaista tekstikirjan tekijää.
Tutkimus osoitti, että oppikirjojen sisältö vaihteli suuresti ja että hyvin harva asia on tabu suomalaisissa englannin kielen oppikirjoissa, näistä esimerkkinä loukkaavat poliittiset ja uskonnolliset ilmaisut. Haastatteluissa kävi ilmi, että vaikka kustantajat päättävätkin viime kädessä oppikirjan sisällöstä, kirjoittajilla on suhteellisen vapaat kädet aiheiden valitsemisessa. Tiettyjen aiheiden välttelyä tärkeämmäksi asiaksi osoittautuikin sisällytettävän asian pedagoginen arvo.
...
Muu nimeke
Study of taboo content in Finnish EFL textbooks for upper secondary schoolAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Grammar instruction in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Vornanen, Riina (2016)Kieliopin opettaminen on aina ollut iso osa kielten opetusta ja nykyäänkin kielioppi nähdään osana laajempaa kommunikatiivista kompetenssia. Näkemyksiä siitä, kuinka kielioppia tulisi opettaa on runsaasti, mutta nykyään ... -
Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school
Lamponen, Susanna (2012)Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ... -
Practicing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Hietala, Maria (2013)Kieltenopetuksen painopiste on siirtynyt kielioppikeskeisestä virheettömyyden tavoittelusta kommunikatiivisen kompetenssin kehittämiseen. Tavoitteena on, että kielenopiskelijasta kasvaa kielenkäyttäjä, joka pystyy ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.