Huoltajien näkemyksiä digitaalisen median ikärajoista varhaiskasvatusikäisillä lapsilla
Digitaalinen media on median muoto, jota käytämme digitaalisesti. Digitaalinen
media on vahvasti osa lapsuutta pelien, lastenohjelmien ja elokuvien kautta.
Tämä näkyy lasten leikeissä ja heidän käyttämissään kulutustuotteissa. Kaikki
digitaalisen median sisältö ei kuitenkaan ole lapsille suunnattua. Suomessa käytössä olevat ikärajat pohjautuvat erilaisiin lakeihin. Perustana ikärajoille on lapsen oikeuksien sopimus, ja sen tarkoitus taata kaikille lapsille turvallinen lapsuus. Ikärajojen noudattamista valvoo ja tarkastaa Kansallinen audiovisuaalinen
instituutti (Kavi). Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää huoltajien näkemyksiä
digitaalisen median ikärajoituksista. Tutkimuksessa selvitetään, noudatetaanko
ikärajoituksia, ja miksi. Tutkittiin myös, miten huoltajat muuttaisivat ikärajoja.
Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui yhteensä
kahdeksantoista huoltajaa. Osallistujan tuli oli olla varhaiskasvatusikäisen lapsen huoltaja. Tutkimukseen osallistujat kerättiin sosiaalisen median kautta jaettavalla kyselylomakelinkillä. Linkkiä jaettiin Facebookissa suurten kaupunkien
Puskaradio- ryhmissä, sekä tutkijan henkilökohtaisessa sosiaalisessa mediassa.
Vastaukset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä teemoittelua hyödyntäen.
Tulokset osoittivat, että huoltajat pitävät ikärajoja merkityksellisinä; ja pääosin myös noudattavat niitä. Tulokset muodostettiin vastauksista kolmen löytyneen teeman pohjalta. Teemoja olivat turvallisuus, tarkoituksenmukaisuus sekä
henkinen kasvu ja kehitys. Tulosten mukaan, suurin osa vastaajista pitäisi ikärajat nykyisellään.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monitoripoliisi vai mediakasvattaja : varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia huoltajien kanssa käydyistä keskusteluista liittyen lapsen median käyttöön
Kamula, Leena (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksiin käsitellä huoltajien kanssa lapsen kotona tapahtuvaa mediankäyttöä. Tutkimuksella haetaan tietoa siihen, millaisia asioita on ... -
"Lapseni kertoi, että tuntuu hyvältä olla juuri sellainen lapsi, kun on" : 5-7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten itsetunnon vahvistamisesta
Tyynelä, Annika; Mäkinen, Minna (2021)Laadullinen tutkimuksemme kertoo 5–7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksistä lasten itsetunnon vahvistamisesta. Tarkastelimme huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten eroja ... -
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ... -
Kasvatusyhteistyö ja huoltajien osallisuus kuntakohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Turunen, Mari (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa kerrotaan huoltajien kanssa tehtävästä kasvatusyhteistyöstä ja huoltajien osallisuuden mahdollisuuksista. Mitä erilaisia yhteistyön muotoja ... -
Lapset puheeksi -menetelmän käyttökokemuksia varhaiskasvatuksessa
Paananen, Jaana (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tematiikka liittyy lapsen sosiaalis-emotionaalisen kehityksen tukemiseen varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Teemaa lähestytään selvittämällä päiväkotien kasvattajien kokemuksia Lapset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.