Kasvatusyhteistyö ja huoltajien osallisuus kuntakohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa kerrotaan huoltajien kanssa tehtävästä kasvatusyhteistyöstä ja huoltajien osallisuuden mahdollisuuksista. Mitä erilaisia yhteistyön muotoja varhaiskasvatuksen ja huoltajien välillä on ja miten huoltajien osallisuus näkyy suunnitelmissa? Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja dokumenttipohjainen aineisto koostui kuntien varhaiskasvatussuunnitelmista, jotka olivat julkisesti saatavilla kuntien internet-sivuilla. Suunnitelmat analysoitiin temaattisen analyysin kautta keräten niistä huoltajin kanssa tehtävään yhteistyöhön ja huoltajien osallisuuteen liittyvät maininnat omaan tiedostoonsa. Näistä kahdesta tutkimuskysymysten mukaisesta aiheesta koostettiin analyysin myötä teemoitellut taulukot kuvaamaan tuloksia. Tutkimuksen tulosten mukaan huoltajien kanssa tehtävä kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa on huoltajia kunnioittavaa ja vuorovaikutteista, lapsen hyvinvoinnin varmistavaa yhteistyötä joka pitää sisällään myös huoltajien osallisuuden. Huoltajan asiantuntijuus lapsensa asioissa nähtiin tärkeänä osana yhteistyötä. Osallisuus näkyi kuntien varhaiskasvatussuunnitelmissa huoltajien mahdollisuutena vaikuttaa muun muassa toimintasuunnitelmiin ja kunnan varhaiskasvatussuunnitelmien sisältöihin. Myös huoltajan mahdollisuus osallistua lapsensa varhaiskasvatuspäivään nähtiin vahvana osallisuuden toteutumisen keinona. Kuntien varhaiskasvatussuunnitelmien mukaan yhteistyötä huoltajien kanssa tehdään lapsen etu ja hyvinvointi edellä. Toimiva ja laadukas kasvatusyhteistyö edistää niin huoltajien, lasten kuin varhaiskasvatuksen henkilöstönkin hyvinvointia ja kasvattaa luottamusta sekä sujuvoittaa arkea. Huoltajien osallisuuden sisältyessä kasvatusyhteistyöhän, on varhaiskasvatuksessa sille monia mahdollisuuksia, taaten jokaiselle huoltajalle sen tasoisen osallisuuden mahdollisuuden kuin mihin huoltaja on valmis.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Seminaarityöt [143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ja kasvatuskumppanuus yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Tähtinen, Mervi (2011)Tähtinen, Mervi. LAPSEN VARHAISKASVATUUSSUUNNITELMA JA KASVATUSKUMPPANUUS YKSIKKÖKOHTAISISSA VARHAISKASVATUSSUUNNITELMISSA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, ... -
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ... -
Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
Päivärinta, Pinja (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin sekä peruskoulun henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä moninaisuudesta koulumaailmassa ja ... -
Huoltajien kokemuksia osallisuudesta kodin ja koulun välisessä yhteistyössä perusopetuksen vuosiluokilla 1-6
Kallioinen, Säde; Läspä, Heidi (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiseksi huoltajat kokevat osallisuuden kodin ja koulun välisessä yhteistyössä peruskoulun vuosiluokilla 1–6 ja millainen kodin ja koulun välinen yhteistyö sekä vuorovaikutus ... -
Monitoripoliisi vai mediakasvattaja : varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia huoltajien kanssa käydyistä keskusteluista liittyen lapsen median käyttöön
Kamula, Leena (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksiin käsitellä huoltajien kanssa lapsen kotona tapahtuvaa mediankäyttöä. Tutkimuksella haetaan tietoa siihen, millaisia asioita on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.