Lapset puheeksi -menetelmän käyttökokemuksia varhaiskasvatuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tematiikka liittyy lapsen sosiaalis-emotionaalisen kehityksen tukemiseen varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Teemaa lähestytään selvittämällä päiväkotien kasvattajien kokemuksia Lapset puheeksi -menetelmän käytöstä varhaiskasvatuksen yhteistyökeskusteluissa vanhempien kanssa. Lapset puheeksi -menetelmä tarkastelee lapsen sosiaalis-emotionaalista kehitystä resilienssin eli lapsen pärjäävyyden näkökulmasta arjen toiminnoissa lapsen eri kehitysympäristöissä kotona, varhaiskasvatuksessa ja vapaa-ajan ympäristöissä.
Tutkielman tavoitteena oli saada varhaiskasvattajien kokemustietoa Lapset puheeksi -menetelmästä lapsen sosiaalis-emotionaalisen kehityksen tukemisessa ja kasvatusvuorovaikutuksen vahvistamisessa sekä sen sopivuudesta vanhempien ja kasvattajien yhteistyön käytäntöihin. Tutkimuksen aineiston keruu toteutettiin Keski-Pohjanmaalla sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi kahdeksan varhaiskasvattajaa, he olivat käyneet Lapset puheeksi -menetelmäkoulutuksen sekä olivat työssään käyttäneet Lapset puheeksi -menetelmää. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto on käsitelty laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan voidaan todeta, että Lapset puheeksi -menetelmä lisää kasvattajan tietoa ja ymmärrystä lapsesta sekä perheestä. Ymmärryksen lisääntymisen myönteisinä seurauksina havainnointi, yksilön huomiointi, kasvatusvuorovaikutus sekä lapsen sosiaalis-emotionaalisten taitojen ohjaaminen muuttuivat sensitiivisemmäksi. Kasvattajien ja vanhempien yhteistyö tiivistyi muuttuen avoimeksi ja vuorovaikutteiseksi kasvatuskumpanuudeksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena
Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ... -
”Mun aivot ei tahdo ees rokata kun ne tahtoo olla hiljaa” : lasten käsityksiä mindfulnessista ja sen käytöstä sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa
Ala-Lahti, Sonja (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lapsille muodostuu mindfulnessista ja miten he ajattelevat, että sitä voisi hyödyntää sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa. Tutkimus toteutettiin ... -
Kasvatusvuorovaikutuksen yhteys lapsen osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen varhaiskasvatuksessa
Kirppu, Satu; Sundholm, Minna (2024)Tämän määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää aikuisen ja lapsen välisen kasvatusvuorovaikutuksen laatua ja sen yhteyttä lapsen osallisuuteen varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä. Lisäksi haluttiin selvittää, onko ... -
Huoltajien näkemyksiä digitaalisen median ikärajoista varhaiskasvatusikäisillä lapsilla
Hirvonen, Julius (2024)Digitaalinen media on median muoto, jota käytämme digitaalisesti. Digitaalinen media on vahvasti osa lapsuutta pelien, lastenohjelmien ja elokuvien kautta. Tämä näkyy lasten leikeissä ja heidän käyttämissään kulutustuotteissa. ... -
Differential Effects of an Early Childhood Care Preventive Intervention Program on Behavior and Emotional Problems
Zarra-Nezhad, Maryam; Moazami-Goodarzi, Ali; Muotka, Joona; Hess, Markus; Havu-Nuutinen, Sari; Scheithauer, Herbert (Springer, 2024)Early childhood is a crucial time for developing social-emotional skills, offering the opportunity to lay the foundation for healthy development. However, early childhood behavior problems are risk factors for problems and ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.