"Lapseni kertoi, että tuntuu hyvältä olla juuri sellainen lapsi, kun on" : 5-7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten itsetunnon vahvistamisesta
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Laadullinen tutkimuksemme kertoo 5–7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksistä lasten itsetunnon vahvistamisesta. Tarkastelimme huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten eroja ja samankaltaisuuksia. Lisäksi tutkimme, näkyikö varhaiskasvatuksen opettajien pedagoginen asiantuntijuus heidän vastauksissaan.
Toteutimme tutkimuksen aineiston keruun kyselylomakkeella, jonka lähetimme 5–7-vuotiaiden lasten huoltajille ja varhaiskasvatuksen opettajille. Kyselylomake sisälsi avoimia kysymyksiä. Vastauslomakkeita palautui yhteensä kahdeksantoista. Analysoimme kyselyn vastaukset aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaan.
Tutkimustulosten mukaan kasvattajan omalla itsetunnolla on merkittävä rooli lapsen itsetunnon vahvistamisessa. Tuloksissa korostui kasvattajan antama positiivinen ja rakentava palaute. Tämän ansioista lapsi saa totuudenmukaisen kuvan omista taidoista ja vahvuuksistaan. Kasvattajan on tärkeä pyrkiä luomaan turvallinen ja salliva ilmapiiri, jossa epäonnistuminen kuuluu oppimiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5328]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2022)Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat ... -
"Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
Poikonen, Heidi; Pohjo, Pauliina (2020)Lasten emotionaaliset taidot ja tunnetaitojen tukeminen ovat tutkimusaiheina paljon tutkittuja, mutta edelleen ajankohtaisia pienten lasten sosioemotionaalisten haasteiden vuoksi. Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön käsityksiä vaikeasti vammaisten lasten vertaissuhteista ja niiden tukemisesta
Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on vaikeasti vammaisten lasten vertaissuhteista ja niiden tukemisesta. Kiinnostuksen kohteena oli, miten henkilöstö ... -
Lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
Nikkanen, Anna; Riihinen, Anne (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksessa toteutetaan tuen vaikuttavuuden arviointia. Tarkemmin perehdyimme siihen, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajilla oli tuen vaikuttavuuden ... -
"Joskus lapsen aloitteesta, joskus aikuisen aloitteesta - sopivan hetken tullen." : huoltajien käsityksiä alakouluikäisten lasten seksuaalikasvatuksesta
Vuorela, Veera; Ranto, Mikaela (2021)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia käsityksiä alakouluikäisten lasten huoltajilla on seksuaalikasvatuksesta. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella, millaista seksuaalikasvatusta huoltajat toteuttavat kotona ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.