Mihin koulun tekstit sosiaalistavat? S2-oppijan haasteita
Aalto, E. (2008). Mihin koulun tekstit sosiaalistavat? S2-oppijan haasteita. In M. Garant, I. Helin, & H. Yli-Jokipii (Eds.), Kieli ja globalisaatio = Language and globalization (pp. 71-95). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 66. https://journal.fi/afinlavk/article/view/60001
Authors
Date
2008Copyright
© Kirjoittaja(t) ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
This article discusses the challenges which the textual worlds in various school subjects impose on the immigrant pupils. The challenges are identified through an analysis of the study books to find out what kind of language the books socialize the pupils into. The study books analyzed in this article are for Biology, History and Chemistry. The results of the exploration show clearly how big the differences are between different subjects and how these differences require flexible reading and comprehension skills which typically are not taught in school. These required skills are then contrasted with typical Finnish language proficiency levels that the immigrant pupils have in secondary school. To close and summarize the exploration, I will outline support measures and practices that the pupils would benefit from in their process of integration to Finnish society and multiple textual worlds.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-54-0Is part of publication
Kieli ja globalisaatio = Language and globalizationISSN Search the Publication Forum
0781-0318Keywords
Original source
https://journal.fi/afinlavk/article/view/60001Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/18182301
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppitaipaleella : katsaus monikielisyyteen päiväkodista yhdeksännelle
Halonen, Mia (Suomen kasvatustieteellinen seura ry, 2009)Tässä luvussa teen kielen oppimisen näkökulmasta hieman tarkemman katsauksen lasten ja nuorten oppitaipaleeseen päiväkodista peruskoulun päättövaiheeseen. Keskiössä ovat maahanmuuttajataustaiset lapset ja erityisesti ... -
Imagined Identities and Communities in the Learning Context of Finnish as a Second Language
Sun, Dukkeum; Ruohotie-Lyhty, Maria (Scandinavian University Press / Universitetsforlaget AS, 2022)This case study on two migrant pupils of Finnish as L2 was carried out in Finland, which lies outside the most common context of such research, i.e. ESL or EFL in an English-speaking country. The study thus attempts to ... -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Maahanmuuttotaustaisten kielenoppijoiden moninaiset kielet ja polut
Mustonen, Sanna; Kronholm, Sirkku; Suni, Minna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)While student diversity is increasing, it is crucial for teachers to be aware of how to recognize the importance and potential of the language background and existing skills that their students bring with them. This article ... -
Tekstikäsitysten muuttuminen suomi toisena kielenä -kurssilla
Ojanen, Heli (2014)Tekstien maailma on muuttunut viimeisten vuosikymmenien aikana peruuttamattomasti kirjoitetusta kielestä joka puolelta päällemme vyöryväksi teksti- ja informaatiotulvaksi. Muutosta ovat muokanneet teknologiset uutuudet ...