Omaelämäkerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi
Päivämäärä
2024Tämä tutkimus tarkastelee luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumista muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millaiseksi maisteriopiskelijat kuvaavat muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi muovautumisen prosesseja maisterikoulutuksen kontekstissa sekä millainen on maisteriopiskelijan kokemus opettajan roolista muutoksen ja kasvun prosesseissa opettajan käytännön työssä.
Tutkimus on laadullinen, omaelämäkerrallinen, aineistoperustainen ja Grounded theory -menetelmällä analysoitu. Tutkimuksen aineisto koostuu tutkijoiden omista, maisterikoulutuksen aikana tuotetuista kirjoitelmista. Kirjoitelmissa on reflektoitu Opettajuuden seitsemää ydinosaamisaluetta (MAP-malli 2020). Tämän tutkimuksen teoria on omaelämäkerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi. Teoria kiteytyy kolmeen ydinkohtaan, tiedostamiseen, mahdollisuuksien näkemiseen ja muutoksen mahdollistamiseen. Muovautuminen kuvataan suhteessa opettajuuteen; muovautuminen on jatkuva, toistuva koulutukseen sidottu prosessi, jossa tiedostaminen mahdollistaa mahdollisuuksien näkemisen opetuksessa ja oppimisessa ja sitä kautta mahdollistuu muutos, eli kasvu ja oppiminen.
Tutkimuksessa luokanopettajamaisteriopiskelijat kuvaavat muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi muovautumisen prosesseja inhimillisyyttä ja reflektiota vaativiksi, omaa ajattelua haastaviksi sekä jaetussa asiantuntijuudessa syveneviksi. Opettajan roolia kuvataan vuorovaikutuksen rakentajaksi, vaikuttajaksi, päivää kuljettavaksi turvalliseksi aikuiseksi, pedagogiseksi asiantuntijaksi, työyhteisön aktiiviseksi jäseneksi ja kriittiseksi, reflektoivaksi ajattelijaksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opetussuunnitelman opettelijasta pohtivaksi osaajaksi : omaelämäkerrallinen opetussuunnitelmatarina
Kivioja, Liisa (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2014) -
Kirjoittaminen ammatillisen kasvun ja kehittymisen välineenä työnohjauksessa
Pietilä, Niina (2022)Työ on jatkuvassa muutoksessa, mikä vaatii sekä organisaatioilta että niiden työntekijöiltä paljon. Muutokset edellyttävät, että ammattilaisten osaaminen ja tiedot kehittyvät jatkuvasti. Tämä velvoittaa organisaatioita ... -
Ammatillisen kasvun polku : opettajuuden ontologinen rakentuminen yhteisöllisessä ryhmäprosessissa
Nuutinen, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 2018)The professional growth of a teacher student is one the most important themes and subjects of teacher education. Therefore, it is important to make the teacher students’ development process conscious and visible during ... -
Ammatillisen kasvun kannalta merkittäviksi koetut tilanteet luokanopettajien kertomuksissa
Aho-Pynttäri, Hanna (2016)Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien kertomuksia merkittäviksi kokemistaan ammatilliseen kasvuun johtaneista tilanteista eli situaatioista ja pyritään tulkitsemaan niiden kautta syntyneitä opettajuuden oivalluksia. ... -
Aineistoperustainen vireytymisteoria : grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta
Myllymäki, Ella (2017)Tiivistelmä Myllymäki, Ella. 2017. Aineistoperustainen vireytymisteoria - Grounded Theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.