Kirjoittaminen ammatillisen kasvun ja kehittymisen välineenä työnohjauksessa
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Työ on jatkuvassa muutoksessa, mikä vaatii sekä organisaatioilta että niiden työntekijöiltä paljon. Muutokset edellyttävät, että ammattilaisten osaaminen ja tiedot kehittyvät jatkuvasti. Tämä velvoittaa organisaatioita tarjoamaan työntekijöilleen tukea oppimiseen ja kehittymiseen.
Oppimisen ja ammatillisen kehittymisen kannalta ammatillinen toimijuus on keskeistä. Se liittyy työntekijän aktiivisuuteen, kykyyn tehdä valintoja ja haluun kehittää työtä. Myös ammatillinen identiteetti on osa ammatillisen kasvun ja kehittymisen kokonaisvaltaista prosessia. Yksi ammatillista kehittymistä ja kasvua lisäävistä työtavoista on työnohjaus.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää voisiko työnohjauksessa hyödyntää kirjoittamista välineenä työn tutkimiseen ja sen myötä ammatilliseen kasvuun ja kehittymiseen. Tätä on tarkasteltu tutkimuskysymysten ”Miten kirjoittaminen toimii työnohjauksessa ammatillisen kasvun ja kehittymisen välineenä?” ja ”Millainen kirjoittaminen soveltuu ammatillisen kasvun ja kehittymisen välineeksi?” avulla. Tutkimuskysymyksiä käsitellään integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkielmassa tarkastellaan aineistoa, joka kohdistuu työelämässä olevien ammattilaisten ammatillisen kasvun ja kehittymisen tukemiseen kirjoittamisen avulla. Analyysimenetelmänä käytetään laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkielma osoittaa, että erityisesti luovaa ja reflektiivista kirjoittamista on käytetty ammatillisen kasvun ja kehittymisen välineenä. Se pysäyttää kiireisessä arjessa, ja auttaa havaitsemaan ja järjestelemään tunteita sekä jo tiedostettuja että tiedostamattomia kokemuksia. Opinnäytetyön tulosten mukaan juuri kirjoittamisen terapeuttiset piirteet tekevät siitä soveltuvan ammatillisen kasvun ja kehittymisen välineen. Kirjoittaminen huomioi kokonaisvaltaisen identiteetin ja kytkee työelämän yhteen muun elämän kanssa. Jotta kirjoittaminen tukee ammatillista kehittymistä, tulee siihen liittää mahdollisuus käydä keskusteluja turvallisessa ryhmässä. Opinnäytetyön perusteella kirjoittaminen soveltuu hyvin työnohjauksen välineeksi ja työelämän kehittämisen tarpeisiin.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4786]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kansainvälinen vapaaehtoistyö opettajan ammatillisen kasvun välineenä
Tanskanen, Katariina (2020)Tässä tutkimuksessa tutkin opettajien tekemän vapaaehtoisen kehitysyhteistyökokemuksen yhteyttä ammatilliseen kasvuun. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista ammatillista kasvua vapaaehtoisjaksolla tapahtui, ... -
Luova kirjoittaminen opettajan ammatillisen kehittymisen välineenä
Martin, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2017) -
Työympäristö ammatillisen osaamisen kehittymisen tukena
Jokinen, Juho; Pylväs, Laura (Palkansaajien tutkimuslaitos, 2019)Tässä artikkelissa tarkastellaan työelämän muutoksia suhteessa osaamisen kehittämistarpeisiin ja nostetaan esille erilaisia tarkastelukulmia työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen ja kouluttautumiseen. Vaikka työympäristöjen ... -
From individuality towards co-operative culture : New direction for professional development in Finnish teacher education
Rautiainen, Matti; Kostiainen, Emma (Beltz Juventa, 2021) -
Professional identity in changing workplaces : Why it matters, when it becomes emotionally imbued, and how to support its agentic negotiations
Vähäsantanen, Katja (Springer International Publishing, 2022)This chapter addresses professional identity in the workplace. The relevance of the topic derives from current trends in working life, in which constant changes require continuous professional identity negotiations. In ...