Kirjoittaminen ammatillisen kasvun ja kehittymisen välineenä työnohjauksessa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Työ on jatkuvassa muutoksessa, mikä vaatii sekä organisaatioilta että niiden työntekijöiltä paljon. Muutokset edellyttävät, että ammattilaisten osaaminen ja tiedot kehittyvät jatkuvasti. Tämä velvoittaa organisaatioita tarjoamaan työntekijöilleen tukea oppimiseen ja kehittymiseen.
Oppimisen ja ammatillisen kehittymisen kannalta ammatillinen toimijuus on keskeistä. Se liittyy työntekijän aktiivisuuteen, kykyyn tehdä valintoja ja haluun kehittää työtä. Myös ammatillinen identiteetti on osa ammatillisen kasvun ja kehittymisen kokonaisvaltaista prosessia. Yksi ammatillista kehittymistä ja kasvua lisäävistä työtavoista on työnohjaus.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää voisiko työnohjauksessa hyödyntää kirjoittamista välineenä työn tutkimiseen ja sen myötä ammatilliseen kasvuun ja kehittymiseen. Tätä on tarkasteltu tutkimuskysymysten ”Miten kirjoittaminen toimii työnohjauksessa ammatillisen kasvun ja kehittymisen välineenä?” ja ”Millainen kirjoittaminen soveltuu ammatillisen kasvun ja kehittymisen välineeksi?” avulla. Tutkimuskysymyksiä käsitellään integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkielmassa tarkastellaan aineistoa, joka kohdistuu työelämässä olevien ammattilaisten ammatillisen kasvun ja kehittymisen tukemiseen kirjoittamisen avulla. Analyysimenetelmänä käytetään laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkielma osoittaa, että erityisesti luovaa ja reflektiivista kirjoittamista on käytetty ammatillisen kasvun ja kehittymisen välineenä. Se pysäyttää kiireisessä arjessa, ja auttaa havaitsemaan ja järjestelemään tunteita sekä jo tiedostettuja että tiedostamattomia kokemuksia. Opinnäytetyön tulosten mukaan juuri kirjoittamisen terapeuttiset piirteet tekevät siitä soveltuvan ammatillisen kasvun ja kehittymisen välineen. Kirjoittaminen huomioi kokonaisvaltaisen identiteetin ja kytkee työelämän yhteen muun elämän kanssa. Jotta kirjoittaminen tukee ammatillista kehittymistä, tulee siihen liittää mahdollisuus käydä keskusteluja turvallisessa ryhmässä. Opinnäytetyön perusteella kirjoittaminen soveltuu hyvin työnohjauksen välineeksi ja työelämän kehittämisen tarpeisiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kansainvälinen vapaaehtoistyö opettajan ammatillisen kasvun välineenä
Tanskanen, Katariina (2020)Tässä tutkimuksessa tutkin opettajien tekemän vapaaehtoisen kehitysyhteistyökokemuksen yhteyttä ammatilliseen kasvuun. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista ammatillista kasvua vapaaehtoisjaksolla tapahtui, ... -
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ... -
Luova kirjoittaminen opettajan ammatillisen kehittymisen välineenä
Martin, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2017) -
"Työnohjauksessa jotenkin saadaan niitä sisäisiä kieliä vireeseen" : työnohjaus ammatillisen ja persoonallisen kasvun sekä työssä jaksamisen edistäjänä
Korhonen, Mirka; Lång, Marjut (2006) -
Työympäristö ammatillisen osaamisen kehittymisen tukena
Jokinen, Juho; Pylväs, Laura (Palkansaajien tutkimuslaitos, 2019)Tässä artikkelissa tarkastellaan työelämän muutoksia suhteessa osaamisen kehittämistarpeisiin ja nostetaan esille erilaisia tarkastelukulmia työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen ja kouluttautumiseen. Vaikka työympäristöjen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.