dc.contributor.advisor | Nousiainen, Tuula | |
dc.contributor.author | Palohuhta, Elina | |
dc.contributor.author | Moilanen, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2024-06-06T07:22:23Z | |
dc.date.available | 2024-06-06T07:22:23Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95586 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus tarkastelee luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumista muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi. Tutkimustehtävänä oli selvittää, millaiseksi maisteriopiskelijat kuvaavat muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi muovautumisen prosesseja maisterikoulutuksen kontekstissa sekä millainen on maisteriopiskelijan kokemus opettajan roolista muutoksen ja kasvun prosesseissa opettajan käytännön työssä.
Tutkimus on laadullinen, omaelämäkerrallinen, aineistoperustainen ja Grounded theory -menetelmällä analysoitu. Tutkimuksen aineisto koostuu tutkijoiden omista, maisterikoulutuksen aikana tuotetuista kirjoitelmista. Kirjoitelmissa on reflektoitu Opettajuuden seitsemää ydinosaamisaluetta (MAP-malli 2020). Tämän tutkimuksen teoria on omaelämäkerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi. Teoria kiteytyy kolmeen ydinkohtaan, tiedostamiseen, mahdollisuuksien näkemiseen ja muutoksen mahdollistamiseen. Muovautuminen kuvataan suhteessa opettajuuteen; muovautuminen on jatkuva, toistuva koulutukseen sidottu prosessi, jossa tiedostaminen mahdollistaa mahdollisuuksien näkemisen opetuksessa ja oppimisessa ja sitä kautta mahdollistuu muutos, eli kasvu ja oppiminen.
Tutkimuksessa luokanopettajamaisteriopiskelijat kuvaavat muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi muovautumisen prosesseja inhimillisyyttä ja reflektiota vaativiksi, omaa ajattelua haastaviksi sekä jaetussa asiantuntijuudessa syveneviksi. Opettajan roolia kuvataan vuorovaikutuksen rakentajaksi, vaikuttajaksi, päivää kuljettavaksi turvalliseksi aikuiseksi, pedagogiseksi asiantuntijaksi, työyhteisön aktiiviseksi jäseneksi ja kriittiseksi, reflektoivaksi ajattelijaksi. | fi |
dc.format.extent | 70 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | muovautuminen | |
dc.subject.other | vaikuttaja | |
dc.subject.other | mahdollistaja | |
dc.subject.other | jaettu asiantuntijuus | |
dc.title | Omaelämäkerrallinen aineistoperustainen teoria luokanopettajamaisteriopiskelijoiden muovautumisesta muutoksen ja kasvun mahdollistajiksi | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406064346 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | tiedostaminen | |
dc.subject.yso | reflektio | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | asiantuntijuus | |
dc.subject.yso | grounded theory | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |