Aineistoperustainen vireytymisteoria : grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta
Tiivistelmä
Myllymäki, Ella. 2017. Aineistoperustainen vireytymisteoria - Grounded Theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen laitos.
Ammatillisen koulutuksen keskeyttämisprosentti oli lukuvuonna 2014–2015 Suomessa 7,6% (Tilastokeskus 2017). Ammatillinen koulutus on merkittävässä murroksessa hallituksen toimeenpaneman reformin astuessa voimaan vuonna 2018 (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2017). Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee opiskelijoiden opintoihin sitoutumista. Aihe on erityisen ajankohtainen nyt, kun ammatillinen koulutus on kokemassa merkittäviä rakenteellisia muutoksia.
Tutkielma on toteutettu laadullisesti Grounded theory –metodologian glaserilaisen perinteen mukaisesti kehkeyttäen aineistosta aineistoperustainen teoria (Glaser 1978). Tutkimusaineisto sisältää kahdeksan ammattiopiskelijan haastattelua. Opiskelijat ovat osallistuneet opintojensa aikana joko oppimisen ohjaukseen tai pienryhmätoimintaan. Puolistrukturoiduissa teemahaastatteluissa (Patton 2002) opiskelijat kertovat näkemyksiään ja kokemuksiaan oppimisen tuesta.
Tutkielman tuloksena aineistosta on kehkeytynyt teoria, jonka mukaan ammattiopiskelijoiden sitoutuminen opintoihin tapahtuu vireytymisenä. Vireytymisessä vaikuttavat hyvän olon, kriittisen arvioinnin ja itsensä velvoittamisen osaprosessit. Opiskelija sitoutuu tukeen kokiessaan tuessa turvallisuutta ja merkityksellisyyttä. Opintoihin opiskelija sitoutuu turvallisuuden sisäistyessä hyväksi oloksi ja rohkeudeksi arvioida itseään ja ympäristöään kriittisesti. Samalla merkityksellisyyden kokemus vahvistuu opiskelijassa itsensä velvoittamisen myötä. Vireytyminen johtaa autonomiseen sitoutumiseen.
Asiasanat: ammatillinen koulutus, vireytyminen, Grounded theory, turvallisuuden kokeminen, merkityksellisyyden kokeminen, koulupudokkuus
...
Muu nimeke
Grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisestaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ulkoisten käytösoireiden kehityksen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja muutos ulkoisissa käytösoireissa alakoulu - yläkoulusiirtymässä
Mattila, Rosanna; Miettinen, Katri (2021)Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, onko ulkoisten käytösoireiden kehityksellä 6., 7. ja 9. luokan aikana yhteyttä toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin. Toiseksi sen tarkoitus oli selvittää, ... -
Ulkoisen ongelmakäyttäytymisen yhteys toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiin ja vertaisten tuki suojaavana tekijänä
Tavinen, Bettina; Vihola, Emmi (2020)Tässä tutkimuksessa tarkastelimme, ennakoiko kuudennella luokalla arvioitu ulkoinen ongelmakäyttäytyminen koulutuksen keskeyttämisriskiä toisella asteella. Tutkimme myös, ennakoiko ulkoinen ongelmakäyttäytyminen koulutuksen ... -
Psykologisen joustamattomuuden yhteys nuorten koulutuspaikkaan tyytyväisyyteen ja koulutuksen keskeyttämisajatuksiin toisen asteen koulutuksessa
Liinamaa, Sara; Taulavuori, Mira (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksännen luokan psykologisen joustamattomuuden yhteyksiä nuorten toisen asteen koulutukseen sitoutumiseen ja sen muutoksiin koulutuksen ensimmäisen vuoden aikana. Lisäksi ... -
"Mun kompassin neula vaan pyörii" : keskeyttämiskokemuksia ammatillisesta koulutuksesta
Kuronen, Ilpo (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2011)Miten nuoret löytävät toiveammattinsa ja millaisin valmiuksin he tekevät toisen asteen koulutusvalintojaan? Miten syntyvät keskeyttämisajatukset ammatillisessa koulutuksessa ja millaisia syitä keskeyttämisten takaa paljastuu? ... -
Why Did They Leave School? A Self Determination Theory Perspective into Narratives of Finnish Early School Leavers
Pikkarainen, Merja Tellervo; Hakala, Juha T; Kykyri, Virpi-Liisa (Hipatia Press, 2021)The present study aims to provide insights into the experiences of early school leavers within the Finnish context. We conducted a narrative inquiry among eleven early school leavers who were in prison when they were ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.