dc.contributor.author | Lehmusvirta, Anna-Maria | |
dc.date.accessioned | 2024-06-03T10:16:48Z | |
dc.date.available | 2024-06-03T10:16:48Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95437 | |
dc.description.abstract | Toiminnalliset opetusmenetelmät ovat viime vuosina olleet puheenaiheena pedagogisella kentällä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Toiminnallisuudessa keskeistä on oppijan aktiivinen rooli ja oppilasta motivoivat työskentelymuodot. Tässä tutkielmassa esitellään toiminnallisuuden käsitettä ja tutustutaan tarkemmin toiminnallisuuden kentän pedagogisiin menetelmiin: seikkailu- ja elämyspedagogiikkaan ja pelillisiin menetelmiin. Tässä työssä keskitytään toiminnallisiin menetelmiin alakoulun kieltenopetuksessa.
Tässä tutkielmassa on luotu materiaalipaketti A2-saksan kielen tunneille alakoulun neljännelle tai viidennelle luokalle. Materiaalille on tarve, koska valinnaisille kielille, kuten saksalle, on valmista toiminnallista materiaalia saatavilla toistaiseksi vain vähän. Materiaalipaketti koostuu pakopelistä, opettajan ohjeesta ja oppilaille ääneen luettavasta taustatarinasta. Pelissä on yhteensä kahdeksan tehtävää, jotka oppilaiden on tarkoitus ratkaista mahdollisimman nopeasti. Kaikki tehtävät sijoittuvat taustatarinan maailmaan: luokkaretkelle Hampuriin. Pelissä käsitellyt teemat tulevat lähelle oppilaiden omaa kokemusmaailmaa, mikä tekee pelistä autenttisen materiaalin. Pakopelissä oppilaat työskentelevät pienissä ryhmissä. Ryhmät keräävät tehtävistä koodivärejä koodinpurkupalettiin. Peli perustuu SanomaPron oppikirjan Los geht’s 1 sisältöihin, ja siinä kerrataan aiemmin opittua saksankielistä sanastoa toiminnallisten tehtävien kautta. Pelissä korostuvat saksankielisen sanaston hallinnan lisäksi erityisesti yhteistyö- ja ongelmanratkaisutaidot. Materiaalin tavoitteena on edistää oppimista innostavan elämyksen myötä. Peli on mahdollista toteuttaa koulun ympäristössä ilman suuria ennakkovalmisteluja.
Pedagogisen pakopelin suunnittelussa on otettu huomioon työn teoreettinen viitekehys, perusopetuksen opetussuunnitelman kriteerit vieraan A-kielen opetukselle sekä opetushallituksen E-materiaalille asettamat kriteerit. Lopputulosta on arvioitu näiden kriteerien pohjalta. | fi |
dc.format.extent | 54 | |
dc.language.iso | deu | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | seikkailupedagogiikka | |
dc.subject.other | pedagogiset pelit | |
dc.title | Deutsch lernen mit Escape-Room-Spiel : ein handlungsorientiertes Materialpaket für den A2-Deutschunterricht in der finnischen Gesamtschule | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406034201 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | toiminnallisuus | |
dc.subject.yso | elämyspedagogiikka | |
dc.subject.yso | pakopelit | |
dc.subject.yso | saksan kieli | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |