Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLehmusvirta, Anna-Maria
dc.date.accessioned2024-06-03T10:16:48Z
dc.date.available2024-06-03T10:16:48Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95437
dc.description.abstractToiminnalliset opetusmenetelmät ovat viime vuosina olleet puheenaiheena pedagogisella kentällä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Toiminnallisuudessa keskeistä on oppijan aktiivinen rooli ja oppilasta motivoivat työskentelymuodot. Tässä tutkielmassa esitellään toiminnallisuuden käsitettä ja tutustutaan tarkemmin toiminnallisuuden kentän pedagogisiin menetelmiin: seikkailu- ja elämyspedagogiikkaan ja pelillisiin menetelmiin. Tässä työssä keskitytään toiminnallisiin menetelmiin alakoulun kieltenopetuksessa. Tässä tutkielmassa on luotu materiaalipaketti A2-saksan kielen tunneille alakoulun neljännelle tai viidennelle luokalle. Materiaalille on tarve, koska valinnaisille kielille, kuten saksalle, on valmista toiminnallista materiaalia saatavilla toistaiseksi vain vähän. Materiaalipaketti koostuu pakopelistä, opettajan ohjeesta ja oppilaille ääneen luettavasta taustatarinasta. Pelissä on yhteensä kahdeksan tehtävää, jotka oppilaiden on tarkoitus ratkaista mahdollisimman nopeasti. Kaikki tehtävät sijoittuvat taustatarinan maailmaan: luokkaretkelle Hampuriin. Pelissä käsitellyt teemat tulevat lähelle oppilaiden omaa kokemusmaailmaa, mikä tekee pelistä autenttisen materiaalin. Pakopelissä oppilaat työskentelevät pienissä ryhmissä. Ryhmät keräävät tehtävistä koodivärejä koodinpurkupalettiin. Peli perustuu SanomaPron oppikirjan Los geht’s 1 sisältöihin, ja siinä kerrataan aiemmin opittua saksankielistä sanastoa toiminnallisten tehtävien kautta. Pelissä korostuvat saksankielisen sanaston hallinnan lisäksi erityisesti yhteistyö- ja ongelmanratkaisutaidot. Materiaalin tavoitteena on edistää oppimista innostavan elämyksen myötä. Peli on mahdollista toteuttaa koulun ympäristössä ilman suuria ennakkovalmisteluja. Pedagogisen pakopelin suunnittelussa on otettu huomioon työn teoreettinen viitekehys, perusopetuksen opetussuunnitelman kriteerit vieraan A-kielen opetukselle sekä opetushallituksen E-materiaalille asettamat kriteerit. Lopputulosta on arvioitu näiden kriteerien pohjalta.fi
dc.format.extent54
dc.language.isodeu
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherseikkailupedagogiikka
dc.subject.otherpedagogiset pelit
dc.titleDeutsch lernen mit Escape-Room-Spiel : ein handlungsorientiertes Materialpaket für den A2-Deutschunterricht in der finnischen Gesamtschule
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406034201
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysotoiminnallisuus
dc.subject.ysoelämyspedagogiikka
dc.subject.ysopakopelit
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright