”Minä haluan yhden ystävän vähintään” : yksinäisyys lasten kuvakirjoissa
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli tutkia yksinäisyyden ilmenemistä ja sille esitettyjä syitä lasten kuvakirjallisuudessa. Yksinäisyyttä on yleisesti tutkittu vähän pienten lasten keskuudessa, minkä vuoksi tämä kandidaatintutkielma keskittyi yksinäisyyden ilmiöön pienille lapsille suunnatuissa kirjoissa. Yksinäisyydellä tarkoitetaan psyykkistä olotilaa, joka nähdään negatiivisena, tässä olotilassa koetaan ahdistusta puutteellisista ihmissuhteista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena analysoimalla viittä vuosien 2016–2021 välillä julkaistua lapsille suunnattua kuvakirjaa, jotka käsittelivät yksinäisyyttä. Analyysia ohjasi teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimuksessa analysoitiin kuvakirjojen teksti sekä kuvat. Kuvien analyysissa hyödynnettiin semiotiikkaa.
Kuvissa ja tekstissä yksinäisyys ilmeni erilaisin muodoin ja sille löytyi myös erilaisia syitä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yksinäisyys ilmeni sosiaalisena ja emotionaalisena yksinäisyytenä. Tulokset osoittivat yksinäisyyden syiksi eniten sosiaalisia syitä, mutta syiksi muodostui myös erilaisuus sekä esteet yhteydelle. Kirjat olivat erilaisia tarinallisesti, mutta niistä löytyi kuitenkin yhtenäisyyksiä yksinäisyyden kuvaamisessa.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että yksinäisyys ilmenee lasten kuvakirjoissa monipuolisena ja todenmukaisena ilmiönä, eli ilmenee samanlaisena kuin todellisuudessa. Tulokset mukailivat osittain aiemmin julkaistuja yksinäisyyden tutkimuksia sekä kuvakirjatutkielmaa. Tulevaisuudessa on tärkeää tutkia aihetta enemmän varsinkin alle kouluikäisten lasten kohdalla.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ystävää kaivataan! : yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
Seppänen, Maisa (2017)Varhaiskasvatusikäisistä lapsista 10–12 prosenttia on yksinäisiä (Neitola 2011, Revon 2013, 143 mukaan). Lastenkirjallisuus voi auttaa vaikeiden tunteiden tai tilanteiden käsittelyssä tarjoten vertaistukea ja ratkaisumalleja ... -
”Me pompimme kuin puput aamupiiriin” : lasten liikkuminen päiväkotia käsittelevissä suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
Katainen, Elina (2018)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lasten liikkumista päiväkodissa lasten kuvakirjoista. Koska lastenkirjat heijastelevat aikaansa ja vallitsevaa kulttuuria, oltiin kiinnostuneita, miten lasten liikkuminen ... -
’’Ikioma massu on hyvä eikä hassu’’ : kehoitsetunto vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa
Boman, Camilla; Lampela, Veera (2022)Kehotunnekasvatus eli pienten lasten seksuaalikasvatus tähtää lasten hyvinvointiin. Aihetta on kuitenkin tutkittu Suomessa melko vähän. Kehotunnekasvatus tarkoittaa kehosta ja sen rajoista sekä tunteista kertomista lapsen ... -
Muuttava pieni ihminen : lasten suhtautuminen muuttoon lasten kuvakirjoissa
Jääskeläinen, Elina (2019)Tämän työn tutkimustehtävänä on selvittää, kuinka lasten suhtautumista perheen muuttoon kuvataan aihetta käsittelevissä suomalaisissa lasten kuvakirjoissa. Muuttaminen toiselle paikkakunnalle, esimerkiksi jommankumman ... -
Perheiden monimuotoisuus lasten kuvakirjoissa : millaiset perheiden representaatiot vallitsevat vuoden 2020 myydyimmissä lastenkirjoissa?
Malminiemi, Veera (2021)Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella lasten kuvakirjoissa esiintyvää perheiden monimuotoisuutta siitä näkökulmasta, miten monimuotoiset perheet representoidaan. Tutkielman aineistona toimii 10 kuvakirjaa vuoden 2020 ...