’’Ikioma massu on hyvä eikä hassu’’ : kehoitsetunto vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kehotunnekasvatus eli pienten lasten seksuaalikasvatus tähtää lasten hyvinvointiin. Aihetta on kuitenkin tutkittu Suomessa melko vähän. Kehotunnekasvatus tarkoittaa kehosta ja sen rajoista sekä tunteista kertomista lapsen ikätasolle sopivalla tavalla. Kehoitsetunto (tai kehonkuva) ja vahvan kehoitsetunnon kehittymisen tukeminen ovat tärkeä osa kehotunnekasvatusta. Lastenkirjallisuudella on merkittävä rooli lasten elämässä ja lastenkirjallisuuden avulla voidaankin välittää tietoa tärkeistä aiheista ja tarjota samaistumisen kokemuksia. Kirjallisuuden asemaa työvälineenä varhaiskasvatuksessa tulisi kuitenkin vahvistaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaisia kehoitsetuntoon vaikuttavia teemoja vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa esiintyy.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui viidestä vuoden 2010 jälkeen ilmestyneestä lasten kuvakirjasta, joissa keho ja kehoon liittyvät tuntemukset olivat keskiössä. Tarkempi tutkimuskysymys oli: “Mitä kehoitsetuntoon vaikuttavia teemoja esiintyy vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa?” Tutkimusaineistolle tehtiin sisällönanalyysi, joka toteutettiin ryhmittelemällä ja teemoittelemalla sekä kirjojen tekstiä että kuvia.
Tuloksena muodostui kuusi teemaa: kehotietämys, kehosuhde, tunnetaidot, turvataidot, läheisyys ja mielihyvä sekä moninaisuus. Nämä sisälsivät sekä kehoitsetuntoon positiivisesti että negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kuvakirjoista löytyy useita kehoitsetuntoon vaikuttavia teemoja ja enimmäkseen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä. Kasvattajan tulisi kuitenkin tarkastella kirjoja kriittisesti ennen kirjojen lukemista lapsille tai ennen kirjojen tarjoamista lapsille vapaasti tutkittavaksi ja luettavaksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5322]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ystävää kaivataan! : yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
Seppänen, Maisa (2017)Varhaiskasvatusikäisistä lapsista 10–12 prosenttia on yksinäisiä (Neitola 2011, Revon 2013, 143 mukaan). Lastenkirjallisuus voi auttaa vaikeiden tunteiden tai tilanteiden käsittelyssä tarjoten vertaistukea ja ratkaisumalleja ... -
”Me pompimme kuin puput aamupiiriin” : lasten liikkuminen päiväkotia käsittelevissä suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
Katainen, Elina (2018)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lasten liikkumista päiväkodissa lasten kuvakirjoista. Koska lastenkirjat heijastelevat aikaansa ja vallitsevaa kulttuuria, oltiin kiinnostuneita, miten lasten liikkuminen ... -
”Minä haluan yhden ystävän vähintään” : yksinäisyys lasten kuvakirjoissa
Puolakanaho, Nea; Peltonen, Jenni (2024)Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli tutkia yksinäisyyden ilmenemistä ja sille esitettyjä syitä lasten kuvakirjallisuudessa. Yksinäisyyttä on yleisesti tutkittu vähän pienten lasten keskuudessa, minkä vuoksi tämä ... -
Monikulttuurisuus lasten kuvakirjoissa
Kontio, Eveliina (2007) -
Perheiden monimuotoisuus lasten kuvakirjoissa : millaiset perheiden representaatiot vallitsevat vuoden 2020 myydyimmissä lastenkirjoissa?
Malminiemi, Veera (2021)Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella lasten kuvakirjoissa esiintyvää perheiden monimuotoisuutta siitä näkökulmasta, miten monimuotoiset perheet representoidaan. Tutkielman aineistona toimii 10 kuvakirjaa vuoden 2020 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.