Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPuolakanaho, Nea
dc.contributor.authorPeltonen, Jenni
dc.date.accessioned2024-06-03T06:38:18Z
dc.date.available2024-06-03T06:38:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95434
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tavoitteena oli tutkia yksinäisyyden ilmenemistä ja sille esitettyjä syitä lasten kuvakirjallisuudessa. Yksinäisyyttä on yleisesti tutkittu vähän pienten lasten keskuudessa, minkä vuoksi tämä kandidaatintutkielma keskittyi yksinäisyyden ilmiöön pienille lapsille suunnatuissa kirjoissa. Yksinäisyydellä tarkoitetaan psyykkistä olotilaa, joka nähdään negatiivisena, tässä olotilassa koetaan ahdistusta puutteellisista ihmissuhteista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena analysoimalla viittä vuosien 2016–2021 välillä julkaistua lapsille suunnattua kuvakirjaa, jotka käsittelivät yksinäisyyttä. Analyysia ohjasi teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimuksessa analysoitiin kuvakirjojen teksti sekä kuvat. Kuvien analyysissa hyödynnettiin semiotiikkaa. Kuvissa ja tekstissä yksinäisyys ilmeni erilaisin muodoin ja sille löytyi myös erilaisia syitä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yksinäisyys ilmeni sosiaalisena ja emotionaalisena yksinäisyytenä. Tulokset osoittivat yksinäisyyden syiksi eniten sosiaalisia syitä, mutta syiksi muodostui myös erilaisuus sekä esteet yhteydelle. Kirjat olivat erilaisia tarinallisesti, mutta niistä löytyi kuitenkin yhtenäisyyksiä yksinäisyyden kuvaamisessa. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että yksinäisyys ilmenee lasten kuvakirjoissa monipuolisena ja todenmukaisena ilmiönä, eli ilmenee samanlaisena kuin todellisuudessa. Tulokset mukailivat osittain aiemmin julkaistuja yksinäisyyden tutkimuksia sekä kuvakirjatutkielmaa. Tulevaisuudessa on tärkeää tutkia aihetta enemmän varsinkin alle kouluikäisten lasten kohdalla.fi
dc.format.extent49
dc.language.isofi
dc.title”Minä haluan yhden ystävän vähintään” : yksinäisyys lasten kuvakirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406034200
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoyksinäisyys
dc.subject.ysolastenkirjallisuus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysokuvakirjat
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot