Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHuotari, Pertti
dc.contributor.authorKyyrä, Satu
dc.date.accessioned2024-05-31T05:40:09Z
dc.date.available2024-05-31T05:40:09Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95385
dc.description.abstractTämän kandidaatin tutkielman tarkoitus on tutkia, minkälaisia yhteyksiä tutkimuksissa on löydetty sosiaalisen median ja liikuntamotivaation välillä. Tämä aihe on valittu sen takia, koska sosiaalisen median käytön lisääntymisen myötä on tärkeää tehdä tutkimusta sen mahdollisista positiivisista ja negatiivisista vaikutuksista liikuntamotivaatioon. Kun tutkimusta ja tietoa syntyy aiheesta, pystytään ihmisten liikuntatottumuksiin mahdollisesti vaikuttamaan sosiaalisen median avulla. Tätä kirjallisuuskatsauksen aihetta käsitellään sosiaalisen median tunnusomaisten piirteiden sekä erilaisten motivaatioteorioiden kautta. Sosiaalinen media nähdään uudenlaisina verkkoympäristöinä, joilla on tunnusomaisia piirteitä muuhun mediaan verrattuna (Bechmann & Lomborg 2013). Sosiaalisen median palvelut on jaettu tyypillisesti kuuteen eri kategoriaan, joissa jokaisessa korostuu erilaiset sosiaalisen median tunnusomaiset piirteet (Suominen ym. 2013). Motivaatiota tarkastellaan puolestaan kolmen teorian kautta: sisäisen ja ulkoisen motivaatioteorian sekä suoritusmotivaation kautta. Tämän kirjallisuuskatsauksen merkittävimmät havainnot sosiaalisen median ja liikuntamotivaation välisistä yhteyksistä tulee esille erilaisista tutkimuksista. Voidaan todeta tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella, että sosiaalinen media lisää eritoten ulkoista motivaatiota ja sosiaalisen median tarjoama sosiaalinen tuki sekä oman kehityksen seuraaminen sosiaalisen median avulla myötävaikuttavat liikuntamotivaation lisääntymiseen. Toisaalta kirjallisuuskatsaus osoittaa myös sen, että sosiaalisella medialla on esimerkiksi passivoittava vaikutus ja terveyskäsitykset helposti väärentyvät alustalla, jossa kuka tahansa voi luoda sisältöä kaikkien saataville. Tärkeimpänä johtopäätöksenä tässä kirjallisuuskatsauksessa on se, että sosiaalinen media on vaikuttamassa niin positiivisesti kuin negatiivisesti ihmisten liikuntamotivaatioon.fi
dc.format.extent29
dc.language.isofi
dc.titleSosiaalisen median yhteydet liikuntamotivaatioon
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405314148
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysomedia


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot