English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä materiaalipaketti on tarkoitettu varhaiskasvatuksen henkilökunnalle, joka työskentelee erityisen varhaisten kielenoppijoiden kanssa.
Varhaiskasvatuksen yksiköt noudattavat Suomessa varhaiskasvatussuunnitelmaa (2022). Varhaiskasvatussuunnitelma korostaa lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, mutta mainitsee myös vieraan kielen oppimisen tavoitteiksi muun muassa kieliin tutustumisen ja mielenkiinnon herättämisen. Aikaisemmat tutkimukset eivät ole yhtä mieltä siitä, onko nuoresta iästä etua oppimisen kannalta vai ei. Toisaalta ajatellaan, että on olemassa herkkyyskausi, jolloin kielenoppiminen olisi helpompaa kuin kauden ulkopuolella, mutta toisaalta ajatellaan, että ympäristö- ja yksilötekijöiden yhteisvaikutus on ikää tärkeämpää. Erityisen tärkeiksi tekijöiksi mainitaan opettajan ammattitaito sekä nuorten oppijoiden korkea motivaatio ja innokkuus oppia uutta.
Varhaisessa vaiheessa kieliä opetetaan suullisen kielitaidon kautta ja se painottuu lähinnä sanaston opetteluun. Sanaston oppimisen kannalta tärkeitä kriteerejä on muun muassa sanojen konkreettisuus sekä niiden riittävä toisto. Tehokas keino kielenoppimiseen onkin sanastoon tutustuminen arjen rutiinien lomassa kielisuihkuttelemalla. Tämä materiaalipaketti onkin luotu tarjoamaan materiaalia kielisuihkutukseen aiemmin mainitut seikat huomioon ottaen. Suihkutuskielenä toimii englannin kieli. Tämä materiaalipaketti eroaa aikaisemmista materiaalipaketeista siten, että se keskittyy lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen, mutta sisällyttää kielenoppimista arjen ympärille. Tämä materiaalipaketti tarjoaa myös vinkkejä sanaston toistamiseen ja kielenoppimisprosessin jatkuvuuteen. Materiaalin toimiminen on riippuvaista opettajan omasta kielitaidosta tai innokkuudesta vieraita kieliä kohtaan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ... -
Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module
Pitkäranta, Ella (2022)Ensimmäinen monilukutaidon määritelmä pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta välttämätöntä multimodaalista lukutaitoa. Nykyään termillä viitataan ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ...