dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Leppäkangas, Maiju | |
dc.date.accessioned | 2024-05-31T05:17:38Z | |
dc.date.available | 2024-05-31T05:17:38Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95375 | |
dc.description.abstract | Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä materiaalipaketti on tarkoitettu varhaiskasvatuksen henkilökunnalle, joka työskentelee erityisen varhaisten kielenoppijoiden kanssa.
Varhaiskasvatuksen yksiköt noudattavat Suomessa varhaiskasvatussuunnitelmaa (2022). Varhaiskasvatussuunnitelma korostaa lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, mutta mainitsee myös vieraan kielen oppimisen tavoitteiksi muun muassa kieliin tutustumisen ja mielenkiinnon herättämisen. Aikaisemmat tutkimukset eivät ole yhtä mieltä siitä, onko nuoresta iästä etua oppimisen kannalta vai ei. Toisaalta ajatellaan, että on olemassa herkkyyskausi, jolloin kielenoppiminen olisi helpompaa kuin kauden ulkopuolella, mutta toisaalta ajatellaan, että ympäristö- ja yksilötekijöiden yhteisvaikutus on ikää tärkeämpää. Erityisen tärkeiksi tekijöiksi mainitaan opettajan ammattitaito sekä nuorten oppijoiden korkea motivaatio ja innokkuus oppia uutta.
Varhaisessa vaiheessa kieliä opetetaan suullisen kielitaidon kautta ja se painottuu lähinnä sanaston opetteluun. Sanaston oppimisen kannalta tärkeitä kriteerejä on muun muassa sanojen konkreettisuus sekä niiden riittävä toisto. Tehokas keino kielenoppimiseen onkin sanastoon tutustuminen arjen rutiinien lomassa kielisuihkuttelemalla. Tämä materiaalipaketti onkin luotu tarjoamaan materiaalia kielisuihkutukseen aiemmin mainitut seikat huomioon ottaen. Suihkutuskielenä toimii englannin kieli. Tämä materiaalipaketti eroaa aikaisemmista materiaalipaketeista siten, että se keskittyy lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen, mutta sisällyttää kielenoppimista arjen ympärille. Tämä materiaalipaketti tarjoaa myös vinkkejä sanaston toistamiseen ja kielenoppimisprosessin jatkuvuuteen. Materiaalin toimiminen on riippuvaista opettajan omasta kielitaidosta tai innokkuudesta vieraita kieliä kohtaan. | fi |
dc.format.extent | 34 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | early language learning | |
dc.subject.other | language showering | |
dc.subject.other | material package | |
dc.title | English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6) | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405314138 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | early childhood education and care | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |