Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorLeppäkangas, Maiju
dc.date.accessioned2024-05-31T05:17:38Z
dc.date.available2024-05-31T05:17:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95375
dc.description.abstractVarhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä materiaalipaketti on tarkoitettu varhaiskasvatuksen henkilökunnalle, joka työskentelee erityisen varhaisten kielenoppijoiden kanssa. Varhaiskasvatuksen yksiköt noudattavat Suomessa varhaiskasvatussuunnitelmaa (2022). Varhaiskasvatussuunnitelma korostaa lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, mutta mainitsee myös vieraan kielen oppimisen tavoitteiksi muun muassa kieliin tutustumisen ja mielenkiinnon herättämisen. Aikaisemmat tutkimukset eivät ole yhtä mieltä siitä, onko nuoresta iästä etua oppimisen kannalta vai ei. Toisaalta ajatellaan, että on olemassa herkkyyskausi, jolloin kielenoppiminen olisi helpompaa kuin kauden ulkopuolella, mutta toisaalta ajatellaan, että ympäristö- ja yksilötekijöiden yhteisvaikutus on ikää tärkeämpää. Erityisen tärkeiksi tekijöiksi mainitaan opettajan ammattitaito sekä nuorten oppijoiden korkea motivaatio ja innokkuus oppia uutta. Varhaisessa vaiheessa kieliä opetetaan suullisen kielitaidon kautta ja se painottuu lähinnä sanaston opetteluun. Sanaston oppimisen kannalta tärkeitä kriteerejä on muun muassa sanojen konkreettisuus sekä niiden riittävä toisto. Tehokas keino kielenoppimiseen onkin sanastoon tutustuminen arjen rutiinien lomassa kielisuihkuttelemalla. Tämä materiaalipaketti onkin luotu tarjoamaan materiaalia kielisuihkutukseen aiemmin mainitut seikat huomioon ottaen. Suihkutuskielenä toimii englannin kieli. Tämä materiaalipaketti eroaa aikaisemmista materiaalipaketeista siten, että se keskittyy lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen, mutta sisällyttää kielenoppimista arjen ympärille. Tämä materiaalipaketti tarjoaa myös vinkkejä sanaston toistamiseen ja kielenoppimisprosessin jatkuvuuteen. Materiaalin toimiminen on riippuvaista opettajan omasta kielitaidosta tai innokkuudesta vieraita kieliä kohtaan.fi
dc.format.extent34
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherearly language learning
dc.subject.otherlanguage showering
dc.subject.othermaterial package
dc.titleEnglish here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405314138
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysoearly childhood education and care
dc.subject.ysostudy material
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright