Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSevón, Eija
dc.contributor.authorKokkonen, Vilma
dc.date.accessioned2024-05-30T06:46:30Z
dc.date.available2024-05-30T06:46:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95350
dc.description.abstractTässä etnometodologisessa tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatusikäisten lasten jäsenyyden rakentumista varhaiskasvatusympäristössä. Tutkimuksen kohteena olivat vuorovaikutuksessa tuotetut rajat, joilla tyypillisesti hallitaan yhteisön jäsenten kuulumista ja kuulumattomuutta. Tutkimusaineisto koostui TUIKKU-hankeen havainnointiaineiston videoaineistosta, joka kerättiin huhtikuussa 2022 eräästä varhaiskasvatusryhmästä. Aineistoksi valikoitui kaksi vuorovaikutusepisodia, joista ensimmäisessä lapset rakensivat yhteistä kotileikkiä päiväkodin sisällä kasvattajan poisollessa. Toisessa lapset leikkivät ulkona hiekkalaatikolla, missä kasvattaja puuttui lasten väliseen vuorovaikutukseen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti hyödyntämällä multimodaalista keskusteluanalyysia ja sen tukena jäsenkategoria-analyysia. Aineistosta havaittiin multimodaalisia vuorovaikutuksen resursseja, joita lapset ja kasvattajat käyttivät rakentaessaan vuorovaikutuksen rajoja. Tutkimuksen tulokset osoittivat, kuinka kolmen lapsen leikissä kaksi lasta muodostivat sisäryhmän, jonka ulkopuolelle he kategorisoivat yhden lapsen. Ensimmäisessä episodissa tunnistettiin kehollisia resursseja, joita käytettiin yhden lapsen etäännyttämiseen vuorovaikutuksessa. Toisessa episodissa lapset käyttivät opettajan puuttumista vuorovaikutukseen resurssinaan tuomitessaan yhden jäsenen moraalin rikkomisesta. Tulosten perusteella vuorovaikutuksen rajoja käytettiin ulkopuolisuuden osoittamiseen ja sitä kautta jäsenyyden rakentamiseen varhaiskasvatuksen institutionaalisessa kontekstissa.fi
dc.format.extent78
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleEtnometodologinen tarkastelu lasten jäsenyyden rakentumisesta varhaiskasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405304113
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysokeskustelunanalyysi
dc.subject.ysoetnometodologia
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright