Kasvatusvuorovaikutuksen yhteys lapsen osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen varhaiskasvatuksessa
Tämän määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää aikuisen ja lapsen välisen kasvatusvuorovaikutuksen laatua ja sen yhteyttä lapsen osallisuuteen varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä. Lisäksi haluttiin selvittää, onko kasvatusvuorovaikutus yhteydessä lapsen osallisuuden ja yhteisöllisyyden eri tekijöihin tai lasten keskinäisen vuorovaikutuksen laatuun varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä.
Tutkimus perustui TUIKKU-hankkeessa keväällä 2022 valmiiksi kerättyyn määrälliseen strukturoituun havainnointiaineistoon. Aineisto sisälsi 28 havainnointitapahtumaa, joissa vuorovaikutusta ja lapsen osallisuutta oli arvioitu varhaiskasvatuksen eri tilanteissa 5-portaisen asteikon avulla. Kasvatusvuorovaikutuksen laatua tarkasteltiin eri osatekijöiden suhteen keskiarvovertailun avulla ja kokonaislaatua väittämistä muodostetun keskiarvosummamuuttujan avulla. Kasvatusvuorovaikutuksen yhteyttä lapsen osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen sekä lasten keskinäisen vuorovaikutuksen laatuun tarkasteltiin korrelaation avulla.
Tutkimustulosten mukaan kasvatusvuorovaikutuksen laatu näyttäytyi hyvänä. Kasvatusvuorovaikutuksen laadulla oli yhteys lapsen osallisuuden ja yhteisöllisyyden toteutumiseen, mutta sillä ei ollut yhteyttä lasten keskinäisen toiminnan laatuun tai sujuvuuteen varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä.
Tutkimuksemme johtopäätöksenä voidaan todeta, että kiinnittämällä huomiota lapsen tarpeita huomioivaan, lämpimään ja läsnä olevaan kasvatusvuorovaikutukseen voidaan lisätä lasten kuulluksi tulemista, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Niemi, Jenna (2021)Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen näkökulmasta on tärkeää, että jokaisen lapsen kasvua ja oppimista tuetaan parhaimmalla mahdollisella tavalla oikea-aikaisesti ja oikean vahvuisesti varhaiskasvatuksesta lähtien. ... -
Kasvattajan osoittama myötätunto lapselle varhaiskasvatuksessa : myötätuntoa edellyttävät tilanteet ja myötätuntoteot
Tarvainen, Ira (2023)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella kasvattajan osoittamaa myötätuntoa lapselle varhaiskasvatuksessa. Tutkielmassa selvitettiin varhaiskasvatuksen arjen myötätuntoa edellyttäviä tilanteita. Lisäksi selvitettiin niissä ... -
Osallisuus lapsen luovuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa
Bågman, Marja-Liisa (2019)Osallisuutta, luovuutta ja niiden synteesiä tulisi edistää varhaiskasvatuksessa ja muillakin koulutusasteilla. Tarvitaan kykyä nähdä uusia mahdollisuuksia ja toimia luovalla tavalla. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona ... -
"Helmikin osaa istua nätisti" : vallan dynamiikka pienten lasten ja aikuisten välisissä suhteissa varhaiskasvatuksessa
Koitto, Emma (2021)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää vallan ilmenemistä alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä sekä eritellä pienten lasten mahdollisuuksia toimijuuteen ja osallisuuteen varhaiskasvatuksen arjessa. Samalla ... -
Etnometodologinen tarkastelu lasten jäsenyyden rakentumisesta varhaiskasvatuksessa
Kokkonen, Vilma (2024)Tässä etnometodologisessa tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatusikäisten lasten jäsenyyden rakentumista varhaiskasvatusympäristössä. Tutkimuksen kohteena olivat vuorovaikutuksessa tuotetut rajat, joilla tyypillisesti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.