Etnometodologinen tarkastelu lasten jäsenyyden rakentumisesta varhaiskasvatuksessa
Tässä etnometodologisessa tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatusikäisten
lasten jäsenyyden rakentumista varhaiskasvatusympäristössä. Tutkimuksen
kohteena olivat vuorovaikutuksessa tuotetut rajat, joilla tyypillisesti hallitaan yhteisön jäsenten kuulumista ja kuulumattomuutta.
Tutkimusaineisto koostui TUIKKU-hankeen havainnointiaineiston videoaineistosta, joka kerättiin huhtikuussa 2022 eräästä varhaiskasvatusryhmästä. Aineistoksi valikoitui kaksi vuorovaikutusepisodia, joista ensimmäisessä lapset rakensivat yhteistä kotileikkiä päiväkodin sisällä kasvattajan poisollessa. Toisessa
lapset leikkivät ulkona hiekkalaatikolla, missä kasvattaja puuttui lasten väliseen
vuorovaikutukseen.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti hyödyntämällä multimodaalista
keskusteluanalyysia ja sen tukena jäsenkategoria-analyysia. Aineistosta havaittiin multimodaalisia vuorovaikutuksen resursseja, joita lapset ja kasvattajat käyttivät rakentaessaan vuorovaikutuksen rajoja.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, kuinka kolmen lapsen leikissä kaksi lasta
muodostivat sisäryhmän, jonka ulkopuolelle he kategorisoivat yhden lapsen. Ensimmäisessä episodissa tunnistettiin kehollisia resursseja, joita käytettiin yhden
lapsen etäännyttämiseen vuorovaikutuksessa. Toisessa episodissa lapset käyttivät opettajan puuttumista vuorovaikutukseen resurssinaan tuomitessaan yhden
jäsenen moraalin rikkomisesta. Tulosten perusteella vuorovaikutuksen rajoja
käytettiin ulkopuolisuuden osoittamiseen ja sitä kautta jäsenyyden rakentamiseen varhaiskasvatuksen institutionaalisessa kontekstissa.
...
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28886]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kasvatusvuorovaikutuksen yhteys lapsen osallisuuteen ja yhteisöllisyyteen varhaiskasvatuksessa
Kirppu, Satu; Sundholm, Minna (2024)Tämän määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää aikuisen ja lapsen välisen kasvatusvuorovaikutuksen laatua ja sen yhteyttä lapsen osallisuuteen varhaiskasvatuksen lapsiryhmissä. Lisäksi haluttiin selvittää, onko ... -
Tunteita ja hyvinvointia varhaiskasvatuksessa : ajatuksia ja kokemuksia lasten sanoittamana
Honkala, Heli (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä lapset kokevat omalle hyvinvoinnilleen tärkeiksi varhaiskasvatuksessa. Tarkasteltavana olivat 4-5-vuotiaiden haastateltujen lasten (N = 34) kerronnan sisältämät ... -
Tieto, tulkinta ja ymmärrys : elämismaailmallinen moraali ja moraalinen toiminta 5-6-vuotiaiden päiväkotilasten vertaissuhteiden konfliktitilanteissa
Autioniemi, Jari; Pöyry, Anna-Riikka (2013)Tämän monitieteistä lapsuudentutkimusta edustavan teoreettis-empiirisen tutkielman tehtävänä oli tarkastella, määrittää ja syventää tietoa koskien fenomenologis-hermeneuttista moraalia sekä pienten lasten moraalista toimintaa ... -
Rewilding Language Education : Emergent Assemblages and Entangled Actions
Thorne, Steven L.; Hellermann, John; Jakonen, Teppo (Wiley, 2021)Integrating concepts and techniques from ethnomethodology and sociomaterialism, this article investigates the observable material processes involving human action and place‐based contexts of language use enabled by locative ... -
"Ei tartte ku mä osaan itteki" : lasten kokemuksia itsenäisyydestä ja tuen tarpeesta varhaiskasvatuksessa
Lehtinen, Jenna-Maria (2019)Tämä laadullinen, etnografisia piirteitä sisältävä tapaustutkimus käsittelee lasten itsenäisyyttä lasten omien näkökulmien ja kokemuksien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten itsenäisyys ilmenee ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.