Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNieminen, Lea
dc.contributor.authorHuhta, Ari
dc.contributor.authorUllakonoja, Riikka
dc.contributor.authorAlderson, Charles
dc.contributor.editorLehtinen, Esa
dc.contributor.editorAaltonen, Sirkku
dc.contributor.editorKoskela, Merja
dc.contributor.editorNevasaari, Elina
dc.contributor.editorSkog-Södersved, Mariann
dc.date.accessioned2024-05-29T06:03:21Z
dc.date.available2024-05-29T06:03:21Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationNieminen, L., Huhta, A., Ullakonoja, R., & Alderson, C. (2011). Toisella ja vieraalla kielellä lukemisen diagnosointi : DIALUKI-hankkeen teoreettisia ja käytännöllisiä lähtökohtia. In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, E. Nevasaari, & M. Skog-Södersved (Eds.), <i>Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa</i> (pp. 102-115). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry. AFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 3. <a href="https://journal.fi/afinla/article/view/4470" target="_blank">https://journal.fi/afinla/article/view/4470</a>
dc.identifier.otherCONVID_20776936
dc.identifier.otherTUTKAID_47316
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95294
dc.description.abstractThe article deals with the diagnosis of reading in a second or foreign language (L2) and the role of diagnostic assessment in language testing and in applied linguistics. We discuss new openings in diagnosing L2 and focus on the new research project DIALUKI – Diagnosing reading and writing in a second or foreign language which is a multi-disciplinary, international 4-year (2010–2013) study into diagnosing reading and writing. It seeks to identify the cognitive, affective and linguistic features which predict a learner’s strengths and weaknesses in those areas. We discuss the theories of reading that inform our attempts to diagnose L1 and L2 reading abilities and describe in some detail how comprehension and different cognitive processes related to reading have been operationalised in the first sub-study of DIALUKI, in which almost 900 learners of English as FL and Finnish as L2, aged 10–18, are studied cross-sectionally in Finland.en
dc.description.abstractTässä artikkelissa käsittelemme toisella ja vieraalla kielellä lukemisen diagnostista arviointia DIALUKI-hankkeen kautta. DIALUKI – Toisen ja vieraan kielen lukemisen ja kirjoittamisen diagnosointi on Suomen Akatemian, Jyväskylän yliopiston ja Britannian ESRC:n rahoittama tutkimushanke (2010–2013), joka pyrkii syventämään ymmärrystämme toisella ja vieraalla kielellä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä kehittämään toimivia diagnostisia välineitä, jotta ongelmiin näillä kielitaidon osa-alueilla voitaisiin puuttua nykyistä paremmin.fi
dc.format.extent138
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry
dc.relation.ispartofKielenkäyttö verkossa ja verkostoissa
dc.relation.ispartofseriesAFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksia
dc.relation.urihttps://journal.fi/afinla/article/view/4470
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherdiagnostinen arviointi
dc.subject.othertoisella ja vieraalla kielellä lukeminen
dc.subject.otherdiagnostic assessment
dc.subject.otherreading in L2
dc.titleToisella ja vieraalla kielellä lukemisen diagnosointi : DIALUKI-hankkeen teoreettisia ja käytännöllisiä lähtökohtia
dc.typeconferenceObject
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405294059
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/ConferencePaper
dc.relation.isbn978-951-9388-57-1
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange102-115
dc.relation.issn1798-7822
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysovieraat kielet
dc.subject.ysolukutaito
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5302
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17005
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24061
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p30184
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11405
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
jyx.fundinginformationDIALUKI – Toisen ja vieraan kielen lukemisen ja kirjoittamisen diagnosointi on Suomen Akatemian, Jyväskylän yliopiston ja Britannian ESRC:n rahoittama tutkimushanke (2010–2013)
dc.type.okmA4


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright