dc.contributor.author | Nieminen, Lea | |
dc.contributor.author | Huhta, Ari | |
dc.contributor.author | Ullakonoja, Riikka | |
dc.contributor.author | Alderson, Charles | |
dc.contributor.editor | Lehtinen, Esa | |
dc.contributor.editor | Aaltonen, Sirkku | |
dc.contributor.editor | Koskela, Merja | |
dc.contributor.editor | Nevasaari, Elina | |
dc.contributor.editor | Skog-Södersved, Mariann | |
dc.date.accessioned | 2024-05-29T06:03:21Z | |
dc.date.available | 2024-05-29T06:03:21Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Nieminen, L., Huhta, A., Ullakonoja, R., & Alderson, C. (2011). Toisella ja vieraalla kielellä lukemisen diagnosointi : DIALUKI-hankkeen teoreettisia ja käytännöllisiä lähtökohtia. In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, E. Nevasaari, & M. Skog-Södersved (Eds.), <i>Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa</i> (pp. 102-115). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry. AFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 3. <a href="https://journal.fi/afinla/article/view/4470" target="_blank">https://journal.fi/afinla/article/view/4470</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_20776936 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_47316 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95294 | |
dc.description.abstract | The article deals with the diagnosis of reading in a second or foreign language (L2) and the role of diagnostic assessment in language testing and in applied linguistics. We discuss new openings in diagnosing L2 and focus on the new research project DIALUKI – Diagnosing reading and writing in a second or foreign language which is a multi-disciplinary, international 4-year (2010–2013) study into diagnosing reading and writing. It seeks to identify the cognitive, affective and linguistic features which predict a learner’s strengths and weaknesses in those areas. We discuss the theories of reading that inform our attempts to diagnose L1 and L2 reading abilities and describe in some detail how comprehension and different cognitive processes related to reading have been operationalised in the first sub-study of DIALUKI, in which almost 900 learners of English as FL and Finnish as L2, aged 10–18, are studied cross-sectionally in Finland. | en |
dc.description.abstract | Tässä artikkelissa käsittelemme toisella ja vieraalla kielellä lukemisen diagnostista arviointia DIALUKI-hankkeen kautta. DIALUKI – Toisen ja vieraan kielen lukemisen ja kirjoittamisen diagnosointi on Suomen Akatemian, Jyväskylän yliopiston ja Britannian ESRC:n rahoittama tutkimushanke (2010–2013), joka pyrkii syventämään ymmärrystämme toisella ja vieraalla kielellä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä kehittämään toimivia diagnostisia välineitä, jotta ongelmiin näillä kielitaidon osa-alueilla voitaisiin puuttua nykyistä paremmin. | fi |
dc.format.extent | 138 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry | |
dc.relation.ispartof | Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa | |
dc.relation.ispartofseries | AFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksia | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/afinla/article/view/4470 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | diagnostinen arviointi | |
dc.subject.other | toisella ja vieraalla kielellä lukeminen | |
dc.subject.other | diagnostic assessment | |
dc.subject.other | reading in L2 | |
dc.title | Toisella ja vieraalla kielellä lukemisen diagnosointi : DIALUKI-hankkeen teoreettisia ja käytännöllisiä lähtökohtia | |
dc.type | conferenceObject | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405294059 | |
dc.contributor.laitos | Soveltavan kielentutkimuksen keskus | fi |
dc.contributor.laitos | Centre for Applied Language Studies | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/ConferencePaper | |
dc.relation.isbn | 978-951-9388-57-1 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 102-115 | |
dc.relation.issn | 1798-7822 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittaja & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | vieraat kielet | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7413 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5302 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p17005 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24061 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p30184 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11405 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
jyx.fundinginformation | DIALUKI – Toisen ja vieraan kielen lukemisen ja kirjoittamisen diagnosointi on Suomen Akatemian, Jyväskylän yliopiston ja Britannian ESRC:n rahoittama tutkimushanke (2010–2013) | |
dc.type.okm | A4 | |