Toisella ja vieraalla kielellä lukemisen diagnosointi : DIALUKI-hankkeen teoreettisia ja käytännöllisiä lähtökohtia
Nieminen, L., Huhta, A., Ullakonoja, R., & Alderson, C. (2011). Toisella ja vieraalla kielellä lukemisen diagnosointi : DIALUKI-hankkeen teoreettisia ja käytännöllisiä lähtökohtia. In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, E. Nevasaari, & M. Skog-Södersved (Eds.), Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa (pp. 102-115). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry. AFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 3. https://journal.fi/afinla/article/view/4470
Julkaistu sarjassa
AFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksiaToimittajat
Päivämäärä
2011Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys
The article deals with the diagnosis of reading in a second or foreign language (L2) and the role of diagnostic assessment in language testing and in applied linguistics. We discuss new openings in diagnosing L2 and focus on the new research project DIALUKI – Diagnosing reading and writing in a second or foreign language which is a multi-disciplinary, international 4-year (2010–2013) study into diagnosing reading and writing. It seeks to identify the cognitive, affective and linguistic features which predict a learner’s strengths and weaknesses in those areas. We discuss the theories of reading that inform our attempts to diagnose L1 and L2 reading abilities and describe in some detail how comprehension and different cognitive processes related to reading have been operationalised in the first sub-study of DIALUKI, in which almost 900 learners of English as FL and Finnish as L2, aged 10–18, are studied cross-sectionally in Finland. Tässä artikkelissa käsittelemme toisella ja vieraalla kielellä lukemisen diagnostista arviointia DIALUKI-hankkeen kautta. DIALUKI – Toisen ja vieraan kielen lukemisen ja kirjoittamisen diagnosointi on Suomen Akatemian, Jyväskylän yliopiston ja Britannian ESRC:n rahoittama tutkimushanke (2010–2013), joka pyrkii syventämään ymmärrystämme toisella ja vieraalla kielellä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä kehittämään toimivia diagnostisia välineitä, jotta ongelmiin näillä kielitaidon osa-alueilla voitaisiin puuttua nykyistä paremmin.
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ryEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-57-1Kuuluu julkaisuun
Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissaISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-7822Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinla/article/view/4470Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/20776936
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
DIALUKI – Toisen ja vieraan kielen lukemisen ja kirjoittamisen diagnosointi on Suomen Akatemian, Jyväskylän yliopiston ja Britannian ESRC:n rahoittama tutkimushanke (2010–2013)Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“I could learn more words” : involving stakeholders in defining L2 English reading constructs in diagnostic and dynamic assessment
Leontjev, Dmitri; Huhta, Ari; Koskela, Kristina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2024)There has been a growing effort to combine two L2 (second/foreign language) assessment frameworks that aim to promote student learning but have different theoretical roots – diagnostic and dynamic assessment. This paper ... -
Läsfärdighet på andraspråk : ett läsdiplom i svenska som andra inhemska språk för högstadiet i Mellersta Finland
Lari, Maiju (2020)Lukudiplomi kehitettiin kirjaston ja koulujen välisenä yhteistyönä Oulussa osana Opetushallituksen hanketta vuosina 1998–2001. Tämän jälkeen lukudiplomi on levinnyt ympäri Suomea – sen tarkoituksena on ollut houkutella ... -
The meaningfulness of two curriculum-based national tests of English as a foreign language
Hilden, Raili; Pulkkinen, Jonna; Rautopuro, Juhani (Association for Language Testing and Assessment of Australia and New Zealand, 2022)This paper addresses the aspect of the meaningfulness of a national assessment in English as a foreign language, applying the fairness framework proposed by Kunnan (2018). We compared students’ performance on two receptive ... -
Guiding and assessing development of L2 writing process : the role of peer collaboration
Leontjev, Dmitri; Pollari, Pirjo (Routledge, 2023)This study, informed by Vygotskian notion of mediation and reporting on a partnership between a researcher (the first author) and a teacher (the second author), aims at exploring how peers’ comments can inform teacher ... -
Toisen ja vieraan kielen oppijat yleisissä kielitutkinnoissa
Tarnanen, Mirja; Mäntylä, Katja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2006)This article concerns learner profiles of test takers of English (foreign lg) and Finnish (second lg) language test. All learners were adults who took part in the National Language Certificate (NC) test that consists of ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.