Läsfärdighet på andraspråk : ett läsdiplom i svenska som andra inhemska språk för högstadiet i Mellersta Finland
Lukudiplomi kehitettiin kirjaston ja koulujen välisenä yhteistyönä Oulussa osana Opetushallituksen hanketta vuosina 1998–2001. Tämän jälkeen lukudiplomi on levinnyt ympäri Suomea – sen tarkoituksena on ollut houkutella koululaisia lukemaan. Lukudiplomista on tehty versioita eri kielille, mutta ei erityisesti ruotsin tai vieraiden kielten opiskeluun alhaisella taitotasolla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kehittää lukudiplomi ruotsin kielen opetukseen yläkouluikäisille Keski-Suomessa.
Tutkin, kuinka vieras kieli vaikuttaa lukemiseen, esimerkiksi lukustrategioiden käyttöön. Tutkin myös, millaiset elementit kirjoissa tukevat ymmärtämistä, lukumotivaatiota sekä kielen oppimista. Yhdistin oppimani tietoihin siitä, millaisia kirjoja nuoret lukevat omalla äidinkielellään ja kehitin näiden tietojen perusteella ruotsin opetukseen lukudiplomin, joka on tämän tutkielman liitteenä.
Tärkeimpiä havaintojani oli, että kielen leikkisyys, kuten rytmikkyys, riimittely sekä leksikaalinen toisteisuus tukevat lukumotivaatiota sekä oppimista. Kuitenkin usein selkokielisessä kirjallisuudessa nämä ovat niitä poistettuja elementtejä. On siis monesti motivoivampaa lukea autenttista leikkisää tekstiä ja ymmärtää vähän kuin lukea yksinkertaistettua tekstiä ja ymmärtää paljon. Toki on myös olemassa hyvin kirjoitettuja selkokirjoja ja selkomukautuksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket
Niemi, Ellinoora; Väisänen, Roosa (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa perusopetuksessa ruotsia toisena kotimaisena kielenä opettavien opettajien käsityksiä ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen metodeista. Positiivinen pedagogiikka ... -
Omvänt klassrum och lärände i gymnasieundervisningen i svenska som andra inhemska språket
Pola, Päivi (2019)Suomalaisissa lukioissa otettiin käyttöön elokuussa 2018 uusi opetussuunnitelma, joka painottaa opiskelijalähtöistä opetusta, sekä opiskelijan aktiivista, tavoitteellista ja itseohjautuvaa toimintaa. Erilaiset opetusmenetelmät ... -
Undervisning i svenska som andra inhemska språk : skönlitteratur som undervisningsmaterial på gymnasiet
Uusitalo, Elisa (2017)Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä annettavaa kaunokirjallisilla teksteillä voi olla toisen kotimaisen kielen ja vieraiden kielten oppimiselle ja opetukselle. Tutkielmassani käytän ruotsin kielestä nimitystä ... -
Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk
Bergö, Anne-Lie (2022)Tässä tutkielmassa selvitin, kuinka vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteiden uudet painotukset laaja-alaisten oppimistavoitteiden sekä oppiainekohtaisten moduuleille asetettujen tavoitteiden suhteen realisoituvat ... -
Tilläggsmaterial och dess användning i uttalsundervisning av svenska som andraspråk : fokus på gymnasienivå
Varpula, Maija (2022)Tässä maisterintutkielmassa kartoitin ääntämisen opetuksen lisämateriaalia sekä sen käyttöä lukion ruotsin opettajien keskuudessa. Tutkimuksessa selvitin, kokevatko opettajat tarvetta lisämateriaalille ääntämisen opetuksessa, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.