Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKiuru, Noona
dc.contributor.authorJormanainen, Annina
dc.contributor.authorKalttila, Kaisa
dc.date.accessioned2024-05-29T05:48:03Z
dc.date.available2024-05-29T05:48:03Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95290
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksännen luokan psykologisen joustamattomuuden yhteyksiä toisen asteen opintojen alussa koettuihin yksinäisyyden kokemuksiin. Lisäksi selvitettiin ystävyyssuhteen laadun roolia psykologisen joustamattomuuden ja yksinäisyyden kokemusten väliseen yhteyteen koulusiirtymässä. Tutkimus on osa yksinäisyyteen liittyvää Right to Belong -hanketta ja tutkimuksessa hyödynnettiin pitkittäistutkimuksena toteutetun TIKAPUU-hankkeen TIKAPUU 2 määrällistä aineistoa, joka on kerätty vuosina 2017–2021 kahdelta Keski-Suomen paikkakunnalta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 885 nuorta. Yksinäisyyttä mitattiin laajasti kansainvälisissäkin tutkimuksissa käytetyllä kysymyksellä ”Tunnetko koskaan itseäsi yksinäiseksi”. Yksinäisyys mitattiin sekä yhdeksännellä luokalla että toisen asteen opintojen alussa. Psykologista joustamattomuutta mitattiin yhdeksännellä luokalla nuorille suunnatulla AFQ-Y8 mittarilla. Yhdeksännellä luokalla kartoitettiin myös koulussa olevien ystävyyssuhteiden laatua the Friendship Qualities – mittarilla. Analyysimenetelminä käytettiin hierarkkista regressioanalyysia, lineaarista regressioanalyysia sekä mediaatioanalyysia. Kaikissa analyyseissa tutkittiin myös sukupuolen roolia ilmiöihin. Tulokset osoittivat, että psykologinen joustamattomuus yhdeksännellä luokalla on yhteydessä yksinäisyyden kokemuksiin toisen asteen opintojen alussa. Lisäksi psykologinen joustamattomuus oli yhteydessä yksinäisyyden lisääntymiseen koulusiirtymässä. Mitä psykologisesti joustamattomampi nuori oli yhdeksännellä luokalla, sitä todennäköisemmin hän koki itsensä yksinäiseksi toisen asteen opintojen alussa ja toisaalta sitä todennäköisemmin hänen yksinäisyytensä myös lisääntyi koulusiirtymän yhteydessä. Psykologinen joustamattomuus oli yhteydessä heikompaan ystävyyssuhteen laatuun tytöillä, mutta ei pojilla. Sama sukupuoliero toistui mediaatioanalyysissa. Tytöillä psykologisen joustamattomuuden ja yksinäisyyden välinen yhteys selittyi osittain ystävyyssuhteen laadulla. Pojilla ja koko otoksessa ystävyyssuhteen laatu ei kuitenkaan selittänyt psykologisen joustamattomuuden ja yksinäisyyden välillä havaittua yhteyttä. Tutkimuksen mukaan psykologinen joustamattomuus on siis sosiaalinen riskitekijä elämänmuutoksissa, kuten koulusiirtymässä. Psykologisen joustavuuden lisääminen voi siten olla keino vahvistaa sosiaalisia suhteita ja ennaltaehkäistä yksinäisyyttä.fi
dc.format.extent41
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherpsykologinen joustamattomuus
dc.subject.otherkoulusiirtymä
dc.subject.otherläheinen ystävyyssuhde
dc.titlePsykologisen joustamattomuuden yhteys yksinäisyyden kokemuksiin siirtymässä peruskoulusta toisen asteen opintoihin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405294055
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysoyksinäisyys
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoihmissuhteet
dc.subject.ysososiaaliset suhteet
dc.subject.ysopsykologia
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysotytöt
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright