Show simple item record

dc.contributor.advisorRautamies, Erja
dc.contributor.authorLöf, Wilma-Annika
dc.date.accessioned2024-05-23T06:01:43Z
dc.date.available2024-05-23T06:01:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95095
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittymistä työelämään, sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tarkastella asiaa erityisesti työhyvinvoinnin sekä työssä jaksamisen näkökulmista. Tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän Yliopiston Simo (sitoutuminen ja motivaatio) - hanketta. Tutkimukseen osallistujat olivat varhaiskasvatuksen opettajia, jotka olivat työskennelleet varhaiskasvatuksen opettajina 1–5 toimintakautta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella verkossa. Kyselylomake sisälsi niin avoimia-, monivalinta- sekä likert- asteikollisia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 15 induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, kuinka työhyvinvoinnilla ja työssä jaksamisella on vaikutusta siihen, kuinka induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajat kiinnittyvät työelämään. Tuloksissa korostui varhaiskasvatuksen opettajien kokema työhyvinvoinnin heikko laatu, sekä työssä jaksamisen ongelmat sekä se, kuinka työ vie todella paljon voimia myös omasta vapaa-ajasta. Osa vastaajista kertoi myös miettivänsä alanvaihtoa, koska työ varhaiskasvatuksen opettajana koettiin kuormittavana. Vastauksissa oli kuitenkin myös niitä, jotka kokivat työn erityisen merkitykselliseksi ja antoisaksi ja heidän jaksamisensa oli hyvää. Tutkimuksessa saadut tulokset osoittavat sen, kuinka työelämän induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajat kokevat työhyvinvointinsa sekä työssä jaksamisensa eri tavoin ja näillä tekijöillä on siis myös vaikutusta siihen, kuinka he kiinnittyvät työelämään.fi
dc.format.extent49
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertyöelämän induktiovaihe
dc.titleTyöelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen työelämään : "Halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehittyä."
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405233859
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysojaksaminen
dc.subject.ysositoutuminen (toiminta)
dc.subject.ysomotivaatio
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright