dc.contributor.advisor | Rautamies, Erja | |
dc.contributor.author | Löf, Wilma-Annika | |
dc.date.accessioned | 2024-05-23T06:01:43Z | |
dc.date.available | 2024-05-23T06:01:43Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95095 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittymistä työelämään, sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tarkastella asiaa erityisesti työhyvinvoinnin sekä työssä jaksamisen näkökulmista. Tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän Yliopiston Simo (sitoutuminen ja motivaatio) - hanketta. Tutkimukseen osallistujat olivat varhaiskasvatuksen opettajia, jotka olivat työskennelleet varhaiskasvatuksen opettajina 1–5 toimintakautta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella verkossa. Kyselylomake sisälsi niin avoimia-, monivalinta- sekä likert- asteikollisia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 15 induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, kuinka työhyvinvoinnilla ja työssä jaksamisella on vaikutusta siihen, kuinka induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajat kiinnittyvät työelämään. Tuloksissa korostui varhaiskasvatuksen opettajien kokema työhyvinvoinnin heikko laatu, sekä työssä jaksamisen ongelmat sekä se, kuinka työ vie todella paljon voimia myös omasta vapaa-ajasta. Osa vastaajista kertoi myös miettivänsä alanvaihtoa, koska työ varhaiskasvatuksen opettajana koettiin kuormittavana. Vastauksissa oli kuitenkin myös niitä, jotka kokivat työn erityisen merkitykselliseksi ja antoisaksi ja heidän jaksamisensa oli hyvää. Tutkimuksessa saadut tulokset osoittavat sen, kuinka työelämän induktiovaiheen varhaiskasvatuksen opettajat kokevat työhyvinvointinsa sekä työssä jaksamisensa eri tavoin ja näillä tekijöillä on siis myös vaikutusta siihen, kuinka he kiinnittyvät työelämään. | fi |
dc.format.extent | 49 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | työelämän induktiovaihe | |
dc.title | Työelämän induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kiinnittyminen työelämään : "Halu antaa jokaiselle lapselle turvallinen paikka olla ja kehittyä." | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405233859 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatuksen opettajat | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | jaksaminen | |
dc.subject.yso | sitoutuminen (toiminta) | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |