Vanhempien ja päiväkodin henkilöstön arvioita ADHD-oireisten lasten vahvuuksista
Date
2024Tämän pro gradu tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia vahvuuksia vanhemmat ja päiväkodin henkilöstö arvioivat alle kouluikäisille ADHD-oireisille lapsille ja onko heidän arvioissaan eroja. Tämän lisäksi tutkittiin eroavatko poikien ja tyttöjen vahvuusarviot toisistaan. Vertailimme myös ADHD-oireisten lasten vahvuusarvioita vertailuryhmän lasten vahvuusarvioihin. Vahvuuksien huomaaminen on keskeistä, koska Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja kolmiportainen tuki velvoittavat tukemaan lapsia vahvuusperustaisesti.
Tutkimuksen aineisto koostui Niilo Mäki Instituutin Leikitään ja keskitytään -intervention ADHD-oireisten lasten vahvuusarvioista (n=84) sekä Pikku-Keskyn normiaineiston vahvuusarvioista (n=708). Aineistot on kerätty vuosien 2014–2019 aikana 3–7-vuotiaista lapsista. Vanhempien ja päiväkodin henkilöstön arvioita ADHD-oireisista lapsista vertailtiin kaksisuuntaisella varianssianalyysillä. Päiväkodin henkilöstön laatimia vahvuusarvioita ADHD-oireisten lasten aineiston ja vertailuaineiston välillä tutkittiin käyttämällä riippumattomien otosten t-testiä.
Vanhemmat arvioivat ADHD-oireisille lapsille enemmän vahvuuksia kuin päiväkodin henkilöstö. Tyttöjen ja poikien välillä arvioissa ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa. Päiväkodin henkilöstö arvioi ADHD-oireisille lapsille vertailuryhmän lapsia enemmän vahvuuksia sosiaalisuudessa, aktiivisuudessa ja herkkyydessä. Vertailuryhmän lapset arvioitiin ADHD-oireisia rauhallisemmiksi. Voidaan siis todeta, että ADHD-oireisilla lapsilla on vahvuuksia, jotka tulee tunnistaa ja hyödyntää varhaiskasvatuksen toteuttamisessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kohti yhteistä laatua : henkilökunnan, vanhempien ja lasten laatukäsitykset päiväkodin integroidussa erityisryhmässä
Tauriainen, Leena (University of Jyväskylä, 2000) -
Lapsen etu vai perheen oikeus : subjektiivisen päivähoito-oikeuden diskurssit päiväkodin johtajien, vanhempien ja lasten puheessa
Hiltunen, Sanna (2016)Subjektiivinen päivähoito-oikeus on aiheuttanut runsaasti kritiikkiä koko olemassaolonsa ajan. Järjestelmä on koettu yhteiskunnalliseksi ongelmaksi, vaikka todellisuudessa vain murto-osa alle kouluikäisistä lapsista on ... -
Mitä sinun pitää ihan ensin tehdä? : toiminnanohjauksen taidot päiväkodin siirtymätilanteessa
Leppänen, Sanna (2017)TIIVISTELMÄ Leppänen, Sanna. 2017. Mitä sinun pitää ihan ensin tehdä? Toiminnanohjauksen taidot päiväkodin siirtymätilanteessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. ... -
Katseenkäyttöä ja protokeskustelua : pienten lasten keskinäinen kommunikointi ja kasvattajan rooli päiväkodin leikkihetkillä
Salonen, Emilia (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten 0–3-vuotiaat lapset kommunikoivat vertaisten kanssa päiväkodin leikkihetkillä ja miten kasvattaja tukee tai estää pienten lasten keskinäistä kommunikointia. Tutkimuksen ... -
Lasten digitaalisen osaamisen tukeminen osana päiväkodin arkisia teknologiakäytänteitä
Mertala, Pekka (Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, 2022)