Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNärhi, Vesa
dc.contributor.authorMelander, Marika
dc.contributor.authorAhtola-Järvinen, Raisa
dc.date.accessioned2024-05-23T05:50:09Z
dc.date.available2024-05-23T05:50:09Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95087
dc.description.abstractTämän pro gradu tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia vahvuuksia vanhemmat ja päiväkodin henkilöstö arvioivat alle kouluikäisille ADHD-oireisille lapsille ja onko heidän arvioissaan eroja. Tämän lisäksi tutkittiin eroavatko poikien ja tyttöjen vahvuusarviot toisistaan. Vertailimme myös ADHD-oireisten lasten vahvuusarvioita vertailuryhmän lasten vahvuusarvioihin. Vahvuuksien huomaaminen on keskeistä, koska Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja kolmiportainen tuki velvoittavat tukemaan lapsia vahvuusperustaisesti. Tutkimuksen aineisto koostui Niilo Mäki Instituutin Leikitään ja keskitytään -intervention ADHD-oireisten lasten vahvuusarvioista (n=84) sekä Pikku-Keskyn normiaineiston vahvuusarvioista (n=708). Aineistot on kerätty vuosien 2014–2019 aikana 3–7-vuotiaista lapsista. Vanhempien ja päiväkodin henkilöstön arvioita ADHD-oireisista lapsista vertailtiin kaksisuuntaisella varianssianalyysillä. Päiväkodin henkilöstön laatimia vahvuusarvioita ADHD-oireisten lasten aineiston ja vertailuaineiston välillä tutkittiin käyttämällä riippumattomien otosten t-testiä. Vanhemmat arvioivat ADHD-oireisille lapsille enemmän vahvuuksia kuin päiväkodin henkilöstö. Tyttöjen ja poikien välillä arvioissa ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa. Päiväkodin henkilöstö arvioi ADHD-oireisille lapsille vertailuryhmän lapsia enemmän vahvuuksia sosiaalisuudessa, aktiivisuudessa ja herkkyydessä. Vertailuryhmän lapset arvioitiin ADHD-oireisia rauhallisemmiksi. Voidaan siis todeta, että ADHD-oireisilla lapsilla on vahvuuksia, jotka tulee tunnistaa ja hyödyntää varhaiskasvatuksen toteuttamisessa.fi
dc.format.extent34
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleVanhempien ja päiväkodin henkilöstön arvioita ADHD-oireisten lasten vahvuuksista
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405233851
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovahvuudet (psykologia)
dc.subject.ysoADHD
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright