Katseenkäyttöä ja protokeskustelua : pienten lasten keskinäinen kommunikointi ja kasvattajan rooli päiväkodin leikkihetkillä
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten 0–3-vuotiaat lapset kommunikoivat vertaisten kanssa päiväkodin leikkihetkillä ja miten kasvattaja tukee tai estää pienten lasten keskinäistä kommunikointia. Tutkimuksen aineistona käytettiin Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen -tutkimushankkeen (VUOKKO: Lerkkanen & Salminen, 2015–2019) yhteydessä kerättyä videoaineistoa päiväkodin pienten ryhmien leikkitilanteista. Aineisto koostui 14 leikkitilannevideosta. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin etnografista lähestymistapaa käyttäen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että pienet lapset kommunikoivat sekä äänettömästi että äänellisesti. Äänettömän kommunikoinnin keinoja olivat erilaiset katseen, fyysisyyden ja elekielen keinot. Äänellisen kommunikoinnin keinoja olivat kielelliset keinot, kuten puhe ja äännähdykset sekä äänelliset, mutta ei-kielelliset keinot itku ja yhteinen nauru. Katseen käyttö oli tärkeä osa pienten lasten kommunikointia ja kommunikointi oli pääasiassa protokeskustelua. Kasvattaja tuki kommunikointia puheella ohjaten, ristiriitoja ratkaisten ja kommunikointia puheella tai eleillä vahvistaen. Estämisen keinoja olivat huomioimatta jättäminen, toiminnalla keskeyttäminen ja puheella keskeyttäminen tai estäminen. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että pienet lapset kommunikoivat keskenään monin keinoin, kunhan kasvattajat tukevat, mahdollistavat ja huomioivat sitä. Kasvattajien tulisikin mahdollistaa lapsille keskeytyksetön kommunikointi- ja leikkirauha.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kasvattajan pedagoginen herkkyys ja pienten lasten emotionaalinen hyvinvointi päiväkotiryhmissä
Hännikäinen, Maritta (Niilo Mäki Instituutti, 2017)Vuorovaikutuksen laatu on yksi tärkeimmistä varhaiskasvatuksen laadun ja lasten emotionaalisen hyvinvoinnin osoittimista, ja se on myös yksi tärkeimmistä lasten oppimiseen, kehitykseen ja hyvinvointiin vaikuttavista ... -
Kasvattajan rooli leikin ohjaajana esiopetusikäisten lasten leikkitilanteissa
Mutanen, Minna (2019)Leikki on keskeinen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimintamuoto ja työtapa. Varhaiskasvattajilta edellytetään aktiivista toimintaa leikin edellytysten turvaamiseksi sekä leikin ohjaamista sopivalla tavalla joko leikin ... -
Osallisuus lapsen luovuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa
Bågman, Marja-Liisa (2019)Osallisuutta, luovuutta ja niiden synteesiä tulisi edistää varhaiskasvatuksessa ja muillakin koulutusasteilla. Tarvitaan kykyä nähdä uusia mahdollisuuksia ja toimia luovalla tavalla. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona ... -
"Se päiväkodin aloitus meni tosi paljon paremmin, kun mitä mä luulin ja oletin. Et varmaan suurin syy oli ne hoitajat, miten mukavia ne oli" : vanhempien kokemuksia pienten lasten varhaiskasvatuksen aloituksesta
Koskela, Laura; Koivu, Eveliina (2019)Laadullinen tutkimuksemme käsittelee vanhempien kokemuksia pienten lasten aloittaessa päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät päiväkodin henkilökunnan toiminnassa lisäsivät ja vähensivät ...