Ryhmän ohjaamisen yhteys työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla
Authors
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ryhmän ohjaamisen yhteyttä työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä selvitettiin, missä määrin itsehavainnoidut haasteet ryhmän ohjaamisessa ja havainnoitu ryhmän ohjaamisen laatu on yhteydessä toisiinsa. Toisessa missä määrin haasteet ryhmän ohjaamisessa ja havainnoitu ryhmän ohjaamisen laatu on yhteydessä opettajan kokemaan työstressi- ja työuupumusoireisiin.
Tutkimusaineisto oli osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jonka aineisto on kerätty vuosina 2006–2016. Tämän tutkimuksen aineisto koostui kuudennen luokan opettajien vastauksista (N = 102), sekä ulkopuolisten havainnoijien raportoinneista. Aineisto analysoitiin korrelaatioanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että mitä vähemmän työstressiä opettaja koki ryhmän ohjaamisesta, sitä parempi laatu vuorovaikutuksen organisoinnilla oli. Tulokset osoittivat myös, että mitä vähemmän työuupumusoireita opettaja koki, sitä parempi laatu vuorovaikutuksen organisoinnilla oli. Opettajan kokemien työuupumus- ja työstressioireiden väliltä löytyi yhteys niin, että mitä enemmän opettajalla oli työuupumusoireita, sitä enemmän hänellä oli myös työstressioireita. Opettajan kokemilla työstressioireilla ja opetusvuorovaikutustilanteessa ilmenevällä toiminnan organisoinnin laadun välillä ei kuitenkaan tässä tutkimuksessa löytynyt tilastollisesti merkitsevää yhteyttä.
Tutkimus vahvisti näyttöä ryhmän ohjaamisen sekä opettajan kokemien työstressi- ja työuupumusoireiden välisestä yhteydestä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin
Pelto-Arvo, Petra; Paakki, Henna (2020)Opettajien työhyvinvointia on tutkittu paljon, mutta luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja niiden mahdollisista yhteyksistä työhyvinvointiin ei juuri ole aiempaa tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä
Muuronen, Marika (2020)Tämä tutkimus tarkasteli luokan inkluusion asteen yhteyttä opettajien työssä jaksamiseen. Inkluusion aste käsitteellistettiin luokan moninaisuutena, ja tarkoituksena oli tarkastella sen yhteyttä luokanopettajien luokan ... -
The Role of Work-Nonwork Boundary Management in Work Stress Recovery
Kinnunen, Ulla; Rantanen, Johanna; Bloom, Jessica de; Mauno, Saija; Feldt, Taru; Korpela, Kalevi (American Psychological Association, 2016)The aim of the present study conducted among 1,106 Finnish employees was to identify boundary management profiles based on cross-role interruption behaviors from work to nonwork and from nonwork to work. Adopting a ... -
Pidetäänkö asiakkaiden autoista parempaa huolta kuin ihmisistä? : työhyvinvointitutkimus autoalan organisaatiossa
Oksanen, Teija (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kansainvälisen autoalan organisaation yhden Suomen yksikön työhyvinvoinnin tilaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työhyvinvoinnin käsitteiden sekä siihen liittyvien tekijöiden, kuten ... -
Luokanopettajien vuorovaikutuksen laatu ja työstressi 1.luokalla
Peura, Soila (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 1. luokan luokanopettajien vuorovaikutuksen laadun ja koetun työstressin välistä yhteyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien vuorovaikutuksen laatua ja työstressiä ...