Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä
Tämä tutkimus tarkasteli luokan inkluusion asteen yhteyttä opettajien työssä
jaksamiseen. Inkluusion aste käsitteellistettiin luokan moninaisuutena, ja tarkoituksena oli tarkastella sen yhteyttä luokanopettajien luokan opettamisesta johtuvaan stressiin ja työuupumukseen, sekä tämän yhteyden erilaisuutta riippuen
luokan työrauhasta. Tutkimuksen aineisto koostui ProKoulu-hankkeen vuoden
2013 alkumittauksen sekä seuraavan kevään kyselyistä. Niillä oli selvitetty vuosiluokkia 2–6 opettaneiden luokanopettajien (N = 435) luokan opettamisesta
johtuvaa stressiä ja työuupumusta. Tarkasteluun sisältyi luokanopettajien arvioimina myös luokan tuen tarpeessa olevien oppilaiden määrä ja työrauha sekä
taustatietoina opettajien sukupuoli ja työkokemuksen määrä. Aineisto analysoitiin hierarkkisella regressioanalyysilla käyttämällä SPSS 26 -ohjelmistoa.
Tulosten mukaan luokan moninaisuus oli yhteydessä luokanopettajien samanaikaiseen stressiin sekä työuupumukseen erikseen syksyllä ja keväällä,
mutta se ei selittänyt myöhempää, keväällä ilmennyttä stressiä tai työuupumusta. Näitä selittivät vain stressin ja työuupumuksen aiemmat lähtötasot. Luokan moninaisuuden yhteys luokanopettajien luokan opettamisesta johtuvaan
stressiin ja työuupumukseen oli samanlaista luokan työrauhasta riippumatta.
Tutkimuksen tulosten viitatessa luokanopettajien varsin pysyvään työn
kuormitukseen olennaista on omien voimavarojen tunnistaminen, riittävästä palautumisesta huolehtiminen ja työn rajaaminen stressin hallitsemiseksi. Jatkossa
olisi tarpeen tutkia opettajien stressin ja uupumisen muita mahdollisia selittäjiä,
jolloin myös kuormittumisen ennaltaehkäisy voisi kohdentua oikeisiin asioihin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien käsityksiä luokan heterogeenisyyden merkityksestä työssä jaksamiseen
Kalla, Veera; Kiljala, Hanna (2011) -
“Onhan auktoriteetti paljon muutaki kun sitä, että lapset kuuntelee.” : luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia opettajan auktoriteetista ja vuorovaikutuksesta, sekä niiden suhteesta työrauhaan ja työssä jaksamiseen
Tuomiranta, Saara; Arela, Anna-Maija (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alle kaksi vuotta töissä olleiden luokanopettajien näkemyksiä opettajan auktoriteetista. Tavoitteena oli myös tutkia opettajien näkemyksiä auktoriteetin ja vuorovaikutuksen ... -
Luokanopettajien työssä jaksaminen Kuortaneella
Sippola, Eija (2004) -
Sosiaalityöntekijöiden työuupumuksen ennaltaehkäisy tietoisuustaitojen avulla
Musakka, Heli (2020)Kandidaatin tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millä tavoin tietoisuustaidot voivat ennaltaehkäistä sosiaalityöntekijöiden työuupumusta. Työterveyslaitoksen tekemässä tutkimuksessa vuonna 2016 havaittiin, että ... -
Moniammatillisuus osana inkluusiota : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta työssä
Haarala, Eva-Maria (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia inkluusiosta ja moniammatillisuudesta. Tutkimuksessa tarkastellaan miten he kokevat inkluusion, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.