Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Opettajien työhyvinvointia on tutkittu paljon, mutta luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja niiden mahdollisista yhteyksistä työhyvinvointiin ei juuri ole aiempaa tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia henkilökohtaisia työhön liittyviä tavoitteita tutkimukseen osallistuneilla luokanopettajilla oli. Lisäksi tutkittiin, olivatko nämä työhön liittyvät tavoitteet yhteydessä luokanopettajien kokemaan työhyvinvointiin eli työn imuun, työstressiin ja työuupumukseen.
Tutkimuksen aineisto on osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella 49:ltä keskisuomalaiselta 2. luokan opettajalta keväällä 2019. Työhön liittyviä tavoitteita tutkittiin laadullisin menetelmin sisällönanalyysilla. Työhön liittyvät tavoitteet teemoiteltiin, ja lopulliset teemat muutettiin numeeriseen muotoon. Tavoitteiden yhteyttä työhyvinvointiin puolestaan tutkittiin määrällisin menetelmin Mann-Whitney U-testillä.
Tässä tutkimuksessa luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet jakautuivat kolmeen teemaan, jotka olivat omaan opettajuuteen, oppilaisiin ja työ-yhteisöön liittyvät tavoitteet. Opettajien työhön liittyvillä tavoitteilla ei havaittu olevan tilastollisesti merkitsevää yhteyttä työstressiin ja työn imuun. Sen sijaan työyhteisöön liittyvillä tavoitteilla oli tilastollisesti merkitsevä yhteys työuupumukseen. Opettajat, jotka mainitsivat työyhteisöön liittyvän tavoitteen, kokivat vähemmän työuupumusta. Luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä tarvitaan lisää tutkimusta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pidetäänkö asiakkaiden autoista parempaa huolta kuin ihmisistä? : työhyvinvointitutkimus autoalan organisaatiossa
Oksanen, Teija (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kansainvälisen autoalan organisaation yhden Suomen yksikön työhyvinvoinnin tilaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työhyvinvoinnin käsitteiden sekä siihen liittyvien tekijöiden, kuten ... -
Luokanopettajien vuorovaikutuksen laatu ja työstressi 1.luokalla
Peura, Soila (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 1. luokan luokanopettajien vuorovaikutuksen laadun ja koetun työstressin välistä yhteyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien vuorovaikutuksen laatua ja työstressiä ... -
Luokanopettajien työuupumus ja alanvaihtosuunnitelmat koronakeväänä 2021
Leinonen, Inka (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemaa työuupumusta ja alanvaihtosuunnitelmia, sekä sitä missä määrin koronapandemialla oli yhteyttä näihin kokemuksiin. Lisäksi tarkasteltiin syitä ... -
Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät
Juottonen, Roosa (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät aiheuttavat stressiä luokanopettajan työssä sekä miten stressi heijastuu opettajien työhön ja hyvinvointiin sekä toisaalta, millaiset voimavaratekijä auttavat ... -
Optimismin ja tavoiteristiriitojen yhteydet työhyvinvointiin nuorilla esimiehillä
Järvenpää, Jussi (2014)Tässä tutkimuksessa selvitettiin optimismin ja tavoiteristiriitojen yhteyksiä työn imuun ja työuupumukseen nuorilla esimiehillä. Tutkimuksen lähtöoletuksena oli, että optimistit kokevat tavoiteristiriitojen kielteiset ...