dc.contributor.advisor | Pöysä, Sanni | |
dc.contributor.advisor | Pakarinen, Eija | |
dc.contributor.author | Kotro, Sanni | |
dc.date.accessioned | 2024-05-22T08:33:46Z | |
dc.date.available | 2024-05-22T08:33:46Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95051 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ryhmän ohjaamisen yhteyttä työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä selvitettiin, missä määrin itsehavainnoidut haasteet ryhmän ohjaamisessa ja havainnoitu ryhmän ohjaamisen laatu on yhteydessä toisiinsa. Toisessa missä määrin haasteet ryhmän ohjaamisessa ja havainnoitu ryhmän ohjaamisen laatu on yhteydessä opettajan kokemaan työstressi- ja työuupumusoireisiin.
Tutkimusaineisto oli osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jonka aineisto on kerätty vuosina 2006–2016. Tämän tutkimuksen aineisto koostui kuudennen luokan opettajien vastauksista (N = 102), sekä ulkopuolisten havainnoijien raportoinneista. Aineisto analysoitiin korrelaatioanalyysillä.
Tulokset osoittivat, että mitä vähemmän työstressiä opettaja koki ryhmän ohjaamisesta, sitä parempi laatu vuorovaikutuksen organisoinnilla oli. Tulokset osoittivat myös, että mitä vähemmän työuupumusoireita opettaja koki, sitä parempi laatu vuorovaikutuksen organisoinnilla oli. Opettajan kokemien työuupumus- ja työstressioireiden väliltä löytyi yhteys niin, että mitä enemmän opettajalla oli työuupumusoireita, sitä enemmän hänellä oli myös työstressioireita. Opettajan kokemilla työstressioireilla ja opetusvuorovaikutustilanteessa ilmenevällä toiminnan organisoinnin laadun välillä ei kuitenkaan tässä tutkimuksessa löytynyt tilastollisesti merkitsevää yhteyttä.
Tutkimus vahvisti näyttöä ryhmän ohjaamisen sekä opettajan kokemien työstressi- ja työuupumusoireiden välisestä yhteydestä. | fi |
dc.format.extent | 28 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | ryhmän ohjaaminen | |
dc.subject.other | työstressi | |
dc.title | Ryhmän ohjaamisen yhteys työstressi- ja työuupumusoireisiin kuudennen luokan opettajilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405223815 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | stressi | |
dc.subject.yso | uupumus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2. | fi |