"Inkluusio on hyvä asia, kun asenne ja resurssit on kohillaan" : opettajien käsityksiä inkluusiosta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä inkluusiosta sekä sen toteutumisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat määrittelevät inkluusion ja millaisia käsityksiä heillä on keinoista sen toteuttamiseen sekä millaiset keinot heidän mukaansa edistävät ja haastavat inkluusion toteuttamista.
Tutkimukseen osallistui yhteensä seitsemän opettajaa, joista jokainen työskenteli varhaiskasvatuksen opettajana tai erityisopettajana tutkimuksen aikana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen lähestymistapana käytettiin fenomenografiaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla ja analyysimenetelmänä käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että inkluusio määriteltiin sosiaalisena osallisuutena, osallisuutena sekä yhdenvertaisuutena. Inkluusion toteutumiseen käytettävistä keinoista nousi esille pedagogisen tuen keinoja sekä rakenteellisen tuen keinoja. Inkluusion toteutusta edistävinä tekijöinä pidettiin asenteita, koulutusta & kehittämistä, tukitoimia, yhteistyötä ja resursseja. Haastavina tekijöinä pidettiin koulutuksen & tietoisuuden puutetta, eriäviä käsityksiä, resursseja sekä kielteisiä kokemuksia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Moniammatillisuus osana inkluusiota : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta työssä
Haarala, Eva-Maria (2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia inkluusiosta ja moniammatillisuudesta. Tutkimuksessa tarkastellaan miten he kokevat inkluusion, ... -
Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
Iso-Kuortti, Hanna; Kinnunen, Mia (2024)Varhaiskasvatuslain (2018) uudistus 1.8.2022 sisälsi ensimmäistä kertaa kirjauksen lapsen tuesta vahvistaen inklusiivista varhaiskasvatusta. Tehty lakimuutos edellyttää opettajilta ja erityisopettajilta uudenlaisten ... -
"Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2022)Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä sairaaloiden varhaiskasvatuksen merkityksestä ja työn osa-alueista
Raatikainen, Emilia (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin sairaaloissa työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien käsityksiä oman työnsä merkityksestä. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin sairaaloiden varhaiskasvatuksessa ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä matalan sosioekonomisen aseman taustan omaavien lasten huomioimisesta varhaiskasvatuksessa
Järvelä, Aku (2024)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin, kuinka varhaiskasvatuksen opettajille näyttäytyy lapsen matalan sosioekonomisen aseman tausta sekä kuinka varhaiskasvatuksen opettajat huomioivat varhaiskasvatuksessa matalan ...