Moniammatillisuus osana inkluusiota : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta työssä
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen
erityisopettajien kokemuksia inkluusiosta ja moniammatillisuudesta.
Tutkimuksessa tarkastellaan miten he kokevat inkluusion, sen edistämisen
ja inkluusioon liittyvän moniammatillisuuden työssään. Näin saadaan tietoa,
jota voidaan hyödyntää inkluusion kehittämisessä lasten ja moniammatillisen
yhteistyön näkökulmasta. Inkluusio varhaiskasvatuksessa merkitsee jokaisen
lapsen tasa-arvoista oikeutta osallistua yhdenvertaiseen varhaiskasvatukseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisesti sähköisen kyselylomakkeen avulla lähettämällä
lomake Facebookissa varhaiskasvatuksen opettajille ja varhaiskasvatuksen
erityisopettajille. Lomakkeen kysymykset olivat avoimia kysymyksiä ja vastaajista
ei kerätty henkilötietoja. Vastaajia oli yhteensä 32, joista 18 toimi varhaiskasvatuksen
opettajana ja 14 varhaiskasvatuksen erityisopetajana. Tutkimus nojaa
fenomenologiaan, sillä se keskittyy juuri ihmisten kokemuksiin. Tulokset analysoitiin
sisällönanalyysin keinoin.
Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat haluavat
toimia inkluusion mukaan, mutta kokevat tarvitsevansa lisäkoulutusta ja resursseja,
jotta se voi toteutua. Vastaajilla oli selvästi halua toimia inkluusiota edistäen,
mutta siihen ei koettu olevan aina mahdollisuutta, kiireen, resurssin puutteen tai
tiedon puutteen vuoksi. Opettajat kokivat moniammatillisuuden rikkautena, jota
toivoivat voivansa hyödyntää enemmän. Tutkimuksen tulokset olivat melko samassa
linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Aikaisemmasta tutkimuksesta
poiketen inkluusion määrittely oli tähän kyselyyn vastanneilla yhtenäistä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
Turunen, Tiia (2021)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen ... -
"Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2022)Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat ... -
Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
Iso-Kuortti, Hanna; Kinnunen, Mia (2024)Varhaiskasvatuslain (2018) uudistus 1.8.2022 sisälsi ensimmäistä kertaa kirjauksen lapsen tuesta vahvistaen inklusiivista varhaiskasvatusta. Tehty lakimuutos edellyttää opettajilta ja erityisopettajilta uudenlaisten ... -
Erityiskasvatus ja -opetus inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa, inkluusioasenteet ja työssä jaksaminen varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien arvioimana
Savilahti, Elina (2017)Varhaiskasvatuksessa on isoja muutoksia, koska se on saanut kaksi uutta ja aiempaa huomattavasti tarkemmin toimintaa ohjaavaa asiakirjaa: varhaiskasvatuslaki annettiin 2015 ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia oppivelvollisuutta edeltävästä esiopetuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa
Runsala, Maria (2023)Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat kokeneet oppivelvollisuutta edeltävän esiopetuksen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, että millaisia pedagogisia keinoja varhaiskasvatuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.