Språkinlärning genom rörelse : ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning
Tekijät
Päivämäärä
2016Toiminnallinen kielenoppiminen on lisännyt suosiotaan viime aikoina, koska sen on huo-mattu edistävän oppimista ja oppilaiden opiskelumotivaatiota. Käsite toiminnallisuus voidaan määritellä monella eri tavalla. Yleisimmin se ymmärretään tekemällä oppimiseksi. Oppilas osallistuu aktiivisesti toimintaan ja oppii kokemusten avulla. Tässä tutkielmassa toiminnallisuus ymmärretään fyysisena toimintana, liikkeenä, jonka avulla opitaan kieltä. Päämääräni oli luoda materiaalipaketti, jossa kielen opiskelu ja liike yhdistyisivät luonte-valla tavalla. Materiaalipaketin tehtävä on antaa kieltenopettajille ideoita monipuolistaa opetustaan ja vähentää istumisen määrää oppitunneilla. Työtäni varten analysoin ensin oppikirjoja ja haastattelin kentän opettajia kerätäkseni tietoa siitä, miten toiminnallisia me-netelmiä hyödynnetään opetuksessa.
Tutkielman aineisto koostui kolmen uuden B1-ruotsin oppikirjan ja yhden jo joitakin vuo-sia käytössä olleen A2-ruotsin oppikirjan tarkastelusta. Oppikirjojen tarkastelu osoitti, että ne eivät erityisesti kannusta toiminnalliseen oppimiseen, mikä tapahtuu liikunnan avulla, vaikka suurin osa niistä toteuttaakin uutta opetussuunnitelmaa. Oppikirjoista suurin osa sisälsi vain muutamia tehtäviä, joissa oppilaan käskettiin nousta ylös tuolilta. Opettajien haastattelut kuitenkin osoittivat, että toiminnalliset menetelmät ovat oppilaiden mielestä motivoivia ja heillä oli niistä paljon positiivisia kokemuksia.
Aiheen valintaan vaikuttivat oma kiinnostukseni liikuntaan sekä se, että alakoulun ruo¬t-sinopetukseen ei ole vielä olemassa tähän aiheeseen keskittyvää materiaalipakettia. Tar-peell¬isen materiaalipaketista tekee myös uusi perusopetuksen opetussuunnitelma, joka otetaan käyttöön alakouluissa syksyllä 2016. Silloin ruotsin opetus B1-kielenä siirtyy al-kamaan kuudennelta luokalta, mikä tarkoittaa sitä, että monet ruotsinopettajat, jotka ovat tottuneet opettamaan vanhempia oppilaita, saavat opetettavakseen myös kuudesluokkalai-set. Materiaalipakettini koostuu 14 kappaleesta, jotka sisältävät kunkin kappaleen aihepii-riin liittyviä tehtäviä. Kaikissa tehtävissä ollaan jollakin tavalla liikkeessä.
...
Muu nimeke
Verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisningMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Funktionell svenskundervisning : ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9
Lento, Kati (2024)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli luoda toiminnallinen materiaalipaketti B1 -ruotsinopetukseen 9. vuosiluokalle. Toiminnallisuuden käsite on laaja ja se voidaan ymmärtää eri tavoin. Kuitenkin tässä tutkielmas-sa ... -
"Ändå borde skolan förbereda elever inte endast för nutiden utan tio år framåt." : svensklärares erfarenheter av användning av digitala läromedel i svenskundervisning
Narsakka, Sini; Luoma, Laura (2020)Oppimisympäristön käsite on vuosikymmenten saatossa laajentunut ja digitalisaation mukanaan tuomat muutokset yhteiskunnassa heijastuvat myös opetukseen. Tämän tutkielman avulla kartoitettiin ruotsinopettajien käsityksiä ... -
"Englannissa meillä on ainakin tehty puheita opettajalle lähettämällä ääniviesti WhatsAppissa." : gymnasieelevers tankar om digitalisering i svenskundervisning
Oksanen, Marjo (2018)Digitalisaatio on ajankohtainen puheenaihe kouluissa ja se nousee esille myös uusissa opetussuunnitelmissa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukioikäisten opiskelijoiden kokemuksia digitalisaatiosta ruotsinkielen ... -
Läsfärdighet på andraspråk : ett läsdiplom i svenska som andra inhemska språk för högstadiet i Mellersta Finland
Lari, Maiju (2020)Lukudiplomi kehitettiin kirjaston ja koulujen välisenä yhteistyönä Oulussa osana Opetushallituksen hanketta vuosina 1998–2001. Tämän jälkeen lukudiplomi on levinnyt ympäri Suomea – sen tarkoituksena on ollut houkutella ... -
Ett materialpaket för svenskspråkig språkdusch : vardagspedagogik för 3-5 -åringar
Ylitalo, Emilia; Syväsalo, Eerika (2024)Tämän tutkielman tarkoituksena oli luoda materiaalipaketti 3–5-vuotiaiden lasten ruotsinkieliseen kielisuihkutoimintaan osana suomenkielistä varhaiskasvatusta. Materiaalipaketin oleellisimmat teoreettiset lähtökohdat ovat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.