”Se on vaa niinku semmonen tårta på tårta niinku semmonen lisä eikä mistään pois” : föräldrars erfarenheter av svenskspråkig språkduschverksamhet på ett daghem i Egentliga Finland
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ajatuksia ja kokemuksia päiväkotilasten vanhemmilla on ruotsinkielisestä kielisuihkutustoiminnasta. Lisäksi tarkoituksena on selvittää millaisia hyötyjä kielisuihkutuksella voisi olla vanhempien mielestä. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1. Millaisia ajatuksia ja kokemuksia vanhemmilla on kielisuihkutustoiminnasta? 2. Miten lapsi suhtautuu tai suhtautui kielisuihkutukseen vanhempien näkökulmasta? 3. Mitä hyötyä kielisuihkutuksesta voisi olla vanhempien mielestä?
Aineisto kerättiin kolmella puolistrukturoidulla haastattelulla, jotka toteutettiin Zoomin välityksellä joulukuussa 2021. Haastateltavat olivat vanhempia, joiden lapset osallistuvat tai ovat osallistuneet kielisuihkutustoimintaan eräässä varsinaissuomalaisessa päiväkodissa. Haastattelut oli jaettu kolmeen pääteemaan: kielenoppiminen yleisesti, yleisiä ajatuksia kielisuihkutustoiminnasta sekä kielisuihkutuksen mahdolliset hyödyt ja haitat. Haastattelut kestivät 30–50 minuuttia ja ne nauhoitettiin, jonka jälkeen nauhoitteet litteroitiin ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa selvisi, että lasten vanhemmilla oli pääosin positiivisia ajatuksia ja kokemuksia kielisuihkutustoiminnasta. Heidän mukaansa kielisuihkutus voi olla hyödyllistä monellakin tapaa, kun ajatellaan lapsen tulevaisuutta. Vanhemmat nostivat esiin muun muassa seuraavia teemoja: kiinnostus eri kieliä kohtaan, valmiudet kielenopiskeluun myöhemmässä vaiheessa, ylpeydentunne ja itsevarmuus omasta kielitaidosta, positiiviset vaikutukset sosiaalisiin suhteisiin sekä positiivinen asenne ruotsin kieleen, jolla saattaa edelleen olla pakkoruotsin maine. Suurin osa vanhemmista kertoi myös, että heidän lapsensa on suhtautunut kielisuihkutukseen pääosin positiivisesti ja ruotsin kieli on myös näkynyt perheiden arjessa muun muassa yksittäisten sanojen ja laulujen muodossa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4421]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhainen kielen oppiminen ja kielitietoisuus
Mäntylä, Katja (Turun yliopisto, 2021) -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ... -
"Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
Poikonen, Heidi; Pohjo, Pauliina (2020)Lasten emotionaaliset taidot ja tunnetaitojen tukeminen ovat tutkimusaiheina paljon tutkittuja, mutta edelleen ajankohtaisia pienten lasten sosioemotionaalisten haasteiden vuoksi. Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Läsfärdighet på andraspråk : ett läsdiplom i svenska som andra inhemska språk för högstadiet i Mellersta Finland
Lari, Maiju (2020)Lukudiplomi kehitettiin kirjaston ja koulujen välisenä yhteistyönä Oulussa osana Opetushallituksen hanketta vuosina 1998–2001. Tämän jälkeen lukudiplomi on levinnyt ympäri Suomea – sen tarkoituksena on ollut houkutella ... -
Finskspråkiga småbarns tankar kring svenska språket i ett daghem som erbjuder pedagogik på två språk.
Luonua, Marjaana (2016)Pienten lasten, tässä tutkielmassa alle kouluikäisten päiväkotilasten, kielellistä tietoisuutta ja kielikäsityksiä ruotsin kielestä ei ole tutkittu juuri ollenkaan. Tämän tutkielman tarkoituksena on saada tietoa ajatuksista ...