Ett materialpaket för svenskspråkig språkdusch
Vårt material innehåller olika aktiviteter, uppgifter och idéer
för att genomföra svenskspråkig språkdusch inom
småbarnspedagogiken genom vardagspedagogik. Begreppen
språkduschverksamhet och vardagspedagogik förklaras på
följande sidor. Vårt material är utformat för att passa för
barn som ännu inte kan svenska, men det kan också
användas med barn som redan har kunskaper i svenskan.
Fokus i materialet ligger på upprepning och lekfullhet.
Materialet bygger på aktiviteter och arbetsätt som är
bekanta för barn, såsom sånger och rörelse. I sångerna
används melodier från kända barnsånger. Vi närmar oss
språket genom fullständiga fraser.
Vi använder ordet “lärare” för alla som arbetar inom
småbarnspedagogiken. Materialet är utformat så att
uppgifterna och aktiviteterna är lätta att använda, eftersom
de inte kräver mycket förberedelser på förhand. I vissa
uppgifter får lärarna färdiga fraser på svenska som stöd för
att genomföra uppgiften.
Förutom finskspråkiga barn utvidgas perspektivet till
flerspråkiga barn. Materialet innehåller också tips på hur
läraren kan stödja barnens flerspråkighet. Liittyy opinnäytetyöhön URN: URN:NBN:fi:jyu-202405173725
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ett materialpaket för svenskspråkig språkdusch : vardagspedagogik för 3-5 -åringar
Ylitalo, Emilia; Syväsalo, Eerika (2024)Tämän tutkielman tarkoituksena oli luoda materiaalipaketti 3–5-vuotiaiden lasten ruotsinkieliseen kielisuihkutoimintaan osana suomenkielistä varhaiskasvatusta. Materiaalipaketin oleellisimmat teoreettiset lähtökohdat ovat ... -
”Se on vaa niinku semmonen tårta på tårta niinku semmonen lisä eikä mistään pois” : föräldrars erfarenheter av svenskspråkig språkduschverksamhet på ett daghem i Egentliga Finland
Ylitalo, Emilia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ajatuksia ja kokemuksia päiväkotilasten vanhemmilla on ruotsinkielisestä kielisuihkutustoiminnasta. Lisäksi tarkoituksena on selvittää millaisia hyötyjä kielisuihkutuksella ... -
Learning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences
Kärjä, Essi (2020)Viimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta ... -
Språkinlärning genom rörelse : ett verksamhetsbaserat materialpaket för svenskundervisning
Karppanen, Mira (2016)Toiminnallinen kielenoppiminen on lisännyt suosiotaan viime aikoina, koska sen on huo-mattu edistävän oppimista ja oppilaiden opiskelumotivaatiota. Käsite toiminnallisuus voidaan määritellä monella eri tavalla. Yleisimmin ... -
Varhainen kielen oppiminen ja kielitietoisuus
Mäntylä, Katja (Turun yliopisto, 2021)