Show simple item record

dc.contributor.authorToivainen, Janita
dc.contributor.authorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorNiemi, Kreeta
dc.date.accessioned2024-05-16T07:28:32Z
dc.date.available2024-05-16T07:28:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationToivainen, J., Vehkakoski, T., & Niemi, K. (2024). Kohti oppimista : pienryhmien kokoonpanoista neuvotteleminen alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>34</i>(1), 34-56.
dc.identifier.otherCONVID_213346464
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94896
dc.description.abstractTutkimme artikkelissa oppituntien aikaista pienryhmiin jakautumista alakoulun avoimissa, inklusiivisissa oppimisympäristöissä. Kiinnostuksen kohteenamme oli, miten sosiaalinen inkluusio toteutuu opettajien jakaessa oppilaita pienryhmiin ilman ennalta mietittyjä ryhmä- jakoja tai oppilaiden saadessa itse muodostaa ryhmän. Videoidun oppituntiaineiston (N = 25 tuntia) yksityiskohtaisen keskustelunanalyyttisen tarkastelun avulla tunnistimme kolme oppilaiden tapaa muodostaa ja vahvistaa erilaisia kategoriaryhmiä ja niihin kuulumista ryhmäkokoonpanoista neuvoteltaessa: 1) mukaan ottaminen kaveruuden pohjalta, 2) ulossulkeminen ja mukaan ottaminen sukupuolen perusteella ja 3) ulossulkeminen erityisen tuen saamisen pohjalta. Tutkimus tuo näkyväksi sen, miten pienryhmien muodostaminen sisältää paljon oppilaiden keskinäistä sosiaalista neuvottelua ja mahdollisesti turvattomuutta herättäviä tilanteita, joissa oppilaiden on vaarana päätyä työskentelemään yksin. Toimivien pienryhmien muodostaminen edellyttää opettajilta herkkyyttä puuttua oppilaiden taipumukseen nojautua eri kategoriaryhmiin heidän pyrkiessään vahvistamaan omaa asemaansa tai heikentämään toisen asemaa ryhmiin jakautumisessa. Lisäksi ryhmien kokoonpanojen olisi hyvä perustua vaihtelevasti eri tekijöihin, joita oppilaat eivät voisi ennakoida samalla tavoin kuin minkä esimerkiksi istumajärjestykseen perustuva ryhmänmuodostus mahdollistaa.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersosiaalinen inkluusio
dc.subject.otherpienryhmätyöskentely
dc.subject.otherryhmäjako
dc.subject.otherkategoriaryhmä
dc.subject.otheravoin oppimisympäristö
dc.titleKohti oppimista : pienryhmien kokoonpanoista neuvotteleminen alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405163664
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange34-56
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume34
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2024
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber318077
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoryhmäytyminen
dc.subject.ysopienryhmät
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysososialisaatio
dc.subject.ysoavoimuus
dc.subject.ysososiaalinen vuorovaikutus
dc.subject.ysoryhmätyö
dc.subject.ysoalakoululaiset
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18355
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24126
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6375
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4835
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6140
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10569
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10590
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4079
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38259
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderResearch Council of Finlanden
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
jyx.fundingprogramPostdoctoral Researcher, AoFen
jyx.fundingprogramTutkijatohtori, SAfi
jyx.fundinginformationTutkimuksemme videoaineisto on kerätty kolmen alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä osana Suomen Akatemian rahoittamaa ja Jyväskyän yliopistossa toteutettua hanketta Oppimisen itsesäätely ja luokkahuonedialogi avoimissa oppimisympäristöissä (2018-2021).
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright