Pienryhmien konfliktit peruskoulun avoimissa oppimisympäristöissä
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata, miten konfliktit esiintyvät avoimissa oppimisympäristöissä työskentelevien pienryhmien vuorovaikutuksessa sekä ymmärtää, miten avoin oppimisympäristö
näyttäytyy osana pienryhmien konflikteja. Tavoitteeseen pyrittiin analysoimalla avoimissa oppimisympäristöissä työskentelevien peruskoulun 4. luokan pienryhmien konfliktien aikaista vuorovaikutusta sekä
tunnistamalla ja havainnoimalla vuorovaikutuksesta tilaan liittyviä ilmauksia ja havaintoja. Tutkielmassa
käytettiin aineistoa, joka oli kerätty yhdestä koulusta vuonna 2017. Tutkielmassa analysoitiin seitsemän
eri pienryhmän konfliktitilanteita. Analysoitavista konfliktitilanteista muodostui lopulta 2 tunnin 25 minuutin laajuinen aineisto. Aineiston analyysimenetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi, jonka
tukena käytettiin vuorovaikutusanalyysin (Jordan & Henderson 1995) piirteitä.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää” : opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä
Könönen, Iiris; Pyhäjärvi, Elina (2022)Yhteistoiminnallinen ja pienryhmissä tapahtuva oppiminen on viime aikoina yleistynyt koulumaailmassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa ja miten opettajat puuttuvat yhteistoiminnallisen ... -
Kohti oppimista : pienryhmien kokoonpanoista neuvotteleminen alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla
Toivainen, Janita; Vehkakoski, Tanja; Niemi, Kreeta (Niilo Mäki Instituutti, 2024)Tutkimme artikkelissa oppituntien aikaista pienryhmiin jakautumista alakoulun avoimissa, inklusiivisissa oppimisympäristöissä. Kiinnostuksen kohteenamme oli, miten sosiaalinen inkluusio toteutuu opettajien jakaessa oppilaita ... -
Opettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä
Luotola, Eija (2021)Nykypäivänä valmistuu uusia avoimia oppimisympäristöjä, jotka haastavat oppilaita ja opettajia uuteen toimintakulttuuriin ja -tapoihin. Siitä mitä se aiheuttaa lapsille, joilla on tarkkaavuuden pulmaa, on vielä varsin ... -
Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä
Alakoski, Sari (2019)Itseohjautuvuus liitetään usein aikuisopiskeluun ja työelämään. Nykyään käsite on noussut vahvasti mukaan myös perusopetuksen kulttuuriin. Koulurakentamisessa suositaan fyysisesti avoimia ja joustavia oppimisympäristöjä. ... -
Varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia avoimissa oppimisympäristöissä toimimisesta
Järvinen, Sanni-Sofia (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia avoimissa oppimisympäristöissä toimimisesta. Varhaiskasvatuksen opettajia ja päiväkodin johtajia haastattelemalla tarkasteltiin sitä, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.