dc.contributor.advisor | Sainio, Miia | |
dc.contributor.author | Kokko, Eeva | |
dc.contributor.author | Saha, Riikka | |
dc.date.accessioned | 2024-05-15T10:08:26Z | |
dc.date.available | 2024-05-15T10:08:26Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94859 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, missä määrin oppilaan ADHD-oireilu, käyttäytymisen ongelmat ja kokemus opettajalta saadusta tunnetuesta ovat yhteydessä kiusatuksi joutumiseen. Tarkastelimme myös, onko ADHD-oireilu yhteydessä kiusatuksi joutumiseen, kun käyttäytymisen ongelmat on huomioitu, ja muuntaako opettajalta saatu tunnetuki kiusatuksi joutumisen kokemuksia oppilailla, joilla on ADHD-oireilua tai käyttäytymisen ongelmia.
Tutkimusaineistona oli Interlearn-huippututkimusyksikön tutkimushankkeen kysely, joka oli kerätty keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui yhteensä 718 kolmas- ja neljäsluokkalaista oppilasta neljästä eri kunnasta. Käytimme analyysimenetelminä Pearsonin korrelaatiokerrointa ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia.
Tuloksista kävi ilmi, että ADHD-oireilulla, käyttäytymisen ongelmilla ja opettajan tunnetuella oli yhteys kiusatuksi joutumiseen. ADHD-oireilu tai opettajan tunnetuki eivät kuitenkaan olleet enää yhteydessä kiusatuksi joutumiseen, kun käyttäytymisen ongelmat oli huomioitu, ja vain käyttäytymisen ongelmilla säilyi itsenäinen yhteys kiusaamiseen. Tulosten perusteella pelkkä ADHD-oireilu ei siis altista yhtä voimakkaasti kiusaamiselle kuin päällekkäistyneenä käyttäytymisen ongelmien kanssa. Opettajan tunnetuki ei muuntanut kiusatuksi joutumisen kokemusta oppilailla, jolla on ADHD-oireilua tai käyttäytymisen ongelmia. | fi |
dc.format.extent | 47 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | kiusatuksi joutuminen | |
dc.subject.other | käyttäytymisen ongelmat | |
dc.subject.other | opettajan tunnetuki | |
dc.title | ADHD-oireiden, käyttäytymisen ongelmien ja opettajan tunnetuen yhteydet kiusatuksi joutumiseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405153626 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | kiusaaminen | |
dc.subject.yso | ADHD | |
dc.subject.yso | käyttäytymishäiriöt | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2. | fi |